SCR

Selektywna redukcja katalityczna (SCR) to zaawansowana technologia oczyszczania spalin stosowana głównie w nowoczesnych silnikach Diesla. Jej głównym celem jest redukcja szkodliwych tlenków azotu (NOx) emitowanych przez pojazdy. System SCR wykorzystuje roztwór zwaną AdBlue, który jest mieszanką wody i mocznika. Gdy spaliny przechodzą przez układ SCR, AdBlue jest wtryskiwane do strumienia spalin. W wysokiej temperaturze roztwór ten rozkłada się na amoniak i dwutlenek węgla. Amoniak następnie reaguje z tlenkami azotu w katalizatorze, przekształcając je w azot i wodę, które są neutralne dla środowiska.

System SCR jest niezwykle skuteczny w obniżaniu poziomu NOx, czyniąc silniki Diesla bardziej przyjaznymi dla środowiska. Technologia ta stała się standardem, zwłaszcza po wprowadzeniu rygorystycznych norm emisji spalin, takich jak Euro 6 w Unii Europejskiej. Warto zauważyć, że systemy SCR wymagają regularnego uzupełniania AdBlue, a ich efektywność zależy od prawidłowej eksploatacji i konserwacji. Nieprawidłowe funkcjonowanie układu SCR może prowadzić do zwiększenia emisji szkodliwych gazów oraz do problemów z wydajnością silnika, co wymaga uwagi w regularnym serwisowaniu pojazdu.