Zawór EGR

Opis przygotowany przez: Daniel Nowak

Zawór EGR (ang. Exhaust Gas Recirculation) stanowi istotny komponent układu redukcji emisji spalin, stosowany w celu ograniczenia poziomu tlenków azotu (NOx) wydobywających się z silników spalinowych. Jego działanie opiera się na zasadzie recyrkulacji części spalin do komory spalania, co pozwala na obniżenie temperatury spalania i tym samym redukcję emisji NOx, które są znaczącym czynnikiem zanieczyszczenia powietrza i mają negatywny wpływ na środowisko naturalne oraz zdrowie człowieka. Zawór EGR może być realizowany w różnych technologiach, w zależności od typu i konstrukcji silnika, co obejmuje sterowanie mechaniczne, elektryczne lub pneumatyczne, aby zapewnić optymalne dopasowanie do specyfikacji i wymagań operacyjnych pojazdu.

Wprowadzenie zaworu EGR było odpowiedzią na coraz ostrzejsze normy dotyczące emisji spalin, takie jak norma Euro 6 w Unii Europejskiej, wymagające od producentów pojazdów stosowania zaawansowanych technologii w celu ochrony środowiska. Mimo że system EGR przyczynia się do znaczącej poprawy ekologiczności pojazdów poprzez redukcję szkodliwych emisji, może również prowadzić do pewnych wyzwań eksploatacyjnych. Do najczęściej występujących problemów należą zanieczyszczenia wewnętrzne zaworu i kanałów EGR sadzą i osadami, które mogą wpływać na wydajność silnika, zwiększać zużycie paliwa oraz wymagać regularnych czynności serwisowych w celu zapewnienia prawidłowej pracy systemu. Z tego względu kluczowe jest regularne przeglądy i odpowiednia konserwacja systemu EGR, zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu, co pozwala na zachowanie jego efektywności oraz przedłużenie żywotności silnika.