DPF

Filtr cząstek stałych DPF (Diesel Particulate Filter) to istotny komponent współczesnych samochodów z silnikiem Diesla, którego zadaniem jest redukcja emisji szkodliwych cząstek stałych do atmosfery. Funkcjonuje on poprzez przechwytywanie cząstek sadzy i popiołu z wydzielanych spalin, zapobiegając tym samym ich przedostawaniu się do środowiska. Z czasem filtr ulega zapełnieniu, co wymaga jego regeneracji – procesu polegającego na spalaniu zgromadzonych zanieczyszczeń. Regeneracja może odbywać się automatycznie podczas jazdy na długich dystansach przy wyższych obrotach silnika lub być wymuszona przez system sterowania pojazdu.

DPF stał się standardowym wyposażeniem w nowych samochodach Diesla, głównie ze względu na coraz ostrzejsze normy emisji spalin. Jego efektywność w oczyszczaniu spalin sprawia, że samochody te są bardziej przyjazne dla środowiska. Jednakże, filtr DPF może stwarzać pewne wyzwania, szczególnie w przypadku samochodów często używanych w ruchu miejskim, gdzie krótkie dystanse i niskie obroty silnika nie sprzyjają procesowi regeneracji. Niewłaściwa eksploatacja filtra DPF może prowadzić do jego zablokowania, a w konsekwencji do kosztownych napraw lub wymiany.