Porady

Zasada działania zaworu EGR

29.01.2024 00:53
Ilustracja do artykułu
(Ilustracja do artykułu : fot. elements.envato.com)

We współczesnych samochodach stosuje się wiele elementów i układów mających na celu obniżenie emisji szkodliwych gazów do atmosfery. Jednym z nich jest tzw. zawór EGR. W artykule postaramy się przybliżyć jego działanie, a także wyjaśnić, do czego on właściwie służy i czy się opłaca. Zapraszamy do lektury.

Zasada działania zaworu EGR

Zawór EGR (ang. Exhaust Gas Recirculation) jest elementem tzw. układu recyrkulacji spalin mającego za zadanie skierowanie części gazów wydechowych z kolektora wydechowego z powrotem do silnika lub ich pozostanie w komorze spalania (zewnętrzna lub wewnętrzna recyrkulacja spalin, to drugie rozwiązanie działa na zasadzie zmiennych faz rozrządu - bez zaworu). W ten sposób silnik niejako "dopala" już raz przerobione paliwo. Powoduje to zmniejszenie emisji tlenków azotu (poprzez obniżenie zawartości tlenu w mieszance paliwowo-powietrznej i jej temperatury spalania) oraz węglowodorów (poprzez ich utlenienie), co pozwala "zmieścić się" w coraz bardziej restrykcyjnych normach czystości spalin.

Układ EGR jest szeroko stosowany zarówno w silnikach benzynowych, jak i dieslach. Jest to system dość skomplikowany, ponieważ musi on pracować w bardzo wysokich i precyzyjnie dobranych temperaturach (co często wymusza zastosowanie dodatkowej, niewielkiej chłodnicy z termostatem) oraz współpracować z wieloma układami, czujnikami i elementami osprzętu silnika.

Wady i zalety - czy to się opłaca?

Zastosowanie układu EGR w silnikach spalinowych w zasadzie nie ma innego uzasadnienia niż względy ekologiczne. Układ powoduje obniżenie mocy użytkowej silnika i może generować problemy - np. zanieczyszczenie układu dolotowego, co w konsekwencji może prowadzić do poważnej awarii jednostki napędowej. Ponadto, jeśli układ się zepsuje, auto może zostać unieruchomione, a koszty usunięcia usterki (wymiany zaworu) często przekraczają 1000 zł., dobrze jest więc regularnie monitorować czystość układu.

Z powodu powyższych problemów wielu kierowców decyduje się na usunięcie, wyłączenie czy zaślepienie EGR, choć taka przeróbka jest prawnie zakazana. W swoich opiniach twierdzą oni, że powoduje to wzrost dynamiki i kultury pracy silnika, a nawet obniża spalanie.