Propozycja surowszych kar – odpowiedź na rosnący problem

Rosnąca liczba przypadków nielegalnego wjazdu do lasów, które zarejestrowano w ostatnich latach, stała się poważnym problemem dla polskiego środowiska naturalnego. W samym 2022 roku odnotowano aż 50 044 naruszenia art. 161 Kodeksu wykroczeń, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu do poprzednich lat. W odpowiedzi na tę sytuację Ministerstwo Klimatu i Środowiska zaproponowało zaostrzenie kar dla osób łamiących prawo. Dotychczasowe kary za wjazd do lasu wynoszą od 20 do 500 zł, a w przypadku poważniejszych naruszeń, takich jak wjazd do rezerwatu, grzywna może sięgnąć nawet 1 000 zł. Jednak w praktyce sądy często ograniczały się do najniższych wymiarów kar, co zdaniem resortu nie jest wystarczająco skutecznym środkiem odstraszającym.

W piśmie skierowanym do Ministerstwa Sprawiedliwości, Ministerstwo Klimatu i Środowiska zaproponowało wprowadzenie nowych przepisów, które pozwolą na surowsze karanie osób niszczących przyrodę. Zgodnie z propozycją, za jazdę poza wyznaczonymi drogami leśnymi i powodowanie przy tym znacznego hałasu lub niszczenie środowiska, przewidziane są kary aresztu, ograniczenia wolności, grzywny nie niższej niż 3 000 zł, a w przypadku recydywy – nawet konfiskata pojazdu.

Dobro lasów i przyrody priorytetem

Ministerstwo Klimatu i Środowiska w swojej propozycji podkreśla, że nowe przepisy mają na celu ochronę przyrody przed szkodami wyrządzanymi przez osoby, które świadomie łamią przepisy. Rozjeżdżanie lasów, niszczenie roślinności i hałasowanie to działania, które mają negatywny wpływ nie tylko na środowisko, ale również na innych użytkowników lasów oraz lokalną faunę. Ochrona naturalnych siedlisk zwierząt i roślin jest jednym z priorytetów resortu, dlatego też zaproponowane zmiany mają na celu zdecydowaną reakcję na ten problem. Co istotne, nowe przepisy mają wyraźnie rozróżniać sytuacje, w których dochodzi do rzeczywistego niszczenia przyrody, od przypadków jednorazowego wjazdu na teren leśny bez powodowania szkód. Osoby korzystające z dróg leśnych w celach rekreacyjnych, np. podczas zbierania grzybów, nie będą objęte surowszymi karami, o ile poruszają się zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Konieczność wprowadzenia stref do legalnej jazdy off-roadowej

Jednocześnie Ministra Klimatu i Środowiska zwróciła się do Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z prośbą o podjęcie działań w celu wyznaczenia miejsc, w których legalna jazda quadami i motocyklami terenowymi byłaby możliwa bez szkody dla środowiska i bez zakłócania spokoju innym użytkownikom lasów. Stworzenie takich stref mogłoby znacznie zmniejszyć problem nielegalnych wjazdów i jednocześnie zaspokoić potrzeby miłośników off-roadu.Wprowadzenie surowszych kar za niszczenie lasów jest krokiem w kierunku lepszej ochrony polskiego środowiska. Oczekuje się, że proponowane zmiany w Kodeksie wykroczeń przyczynią się do zmniejszenia liczby nielegalnych wjazdów do lasów oraz do ochrony cennych terenów przyrodniczych. Przepisy, choć surowe, mają na celu zapewnienie, że przyszłe pokolenia będą mogły cieszyć się nieskażoną przyrodą.