Złe paliwo na polskich stacjach
Inspekcja Handlowa przeprowadziła badania jakości paliw na polskich stacjach benzynowych. W 2023 roku pobrano 1584 próbek paliw ciekłych, w tym 832 próbki benzyn i 752 oleju napędowego, a także 360 próbek LPG. Wyniki były niepokojące – 41 próbek paliw ciekłych (34 oleju napędowego i 7 benzyny) nie spełniało wymogów jakościowych, co stanowi 2,59% zbadanych paliw. Choć ten odsetek może wydawać się niski, w rzeczywistości oznacza to dwukrotny wzrost w porównaniu do roku poprzedniego.
Najczęściej chrzczony jest olej napędowy
Inspektorzy Handlowi stwierdzili, że najczęściej chrzczonym paliwem jest olej napędowy. W przypadku tego paliwa inspekcja kwestionowała głównie stabilność oksydacyjną, temperaturę zapłonu oraz zawartość wody. W przypadku benzyny wątpliwości budziły prężność par, motorowa liczba oktanowa oraz indeks lotności. Co ciekawe, w przypadku LPG nie stwierdzono żadnych nieprawidłowości, co jest znaczącą poprawą w porównaniu do roku 2022, kiedy odsetek zakwestionowanych próbek wynosił 3,15%.
Regiony z największymi problemami
Raport UOKiK wskazuje, że najwięcej nieprawidłowości stwierdzono w kurortach wakacyjnych, szczególnie w województwach pomorskim (25% nieprawidłowości), warmińsko-mazurskim (22,2%), małopolskim (10%) i zachodniopomorskim (5,6%). Na przełomie lipca i sierpnia, gdy wiele osób planuje wakacyjne wyjazdy, te informacje mogą być szczególnie ważne. Inspektorzy nie mieli litości dla stacji łamiących przepisy. Wydano 17 decyzji o wycofaniu z obrotu paliw ze względu na znaczne przekroczenia wymagań jakościowych. Dodatkowo w 25 przypadkach zawiadomiono organy ścigania o podejrzeniu popełnienia przestępstwa. Kontrola nie obejmowała wszystkich stacji paliw w Polsce. Warto jednak zwrócić uwagę, że nawet stacje należące do znanych sieci nie zawsze gwarantują wysoką jakość paliwa.