Kiedy kierowcy pojadą nowym odcinkiem autostrady A2 między Siedlcami a Białą Podlaską?
Budowa wschodniego fragmentu jednej z najważniejszych arterii kraju zbliża się do kluczowego momentu. Inwestycja jest opóźniona – procedury administracyjne, pandemia, skok cen materiałów oraz roszczenia wykonawców sprawiły, że pierwotny harmonogram stał się nierealny. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podkreśla jednak, że odcinek ten pozostaje priorytetem, bo domyka układ komunikacyjny pomiędzy Warszawą a granicą z Białorusią i wpisuje się w transeuropejski korytarz transportowy.
Deklaracje i działania inwestora
„Mobilizujemy wykonawców, by udostępnić trasę główną wszystkich odcinków w tym roku” – zapewnia Małgorzata Tarnowska, rzecznik warszawskiego oddziału GDDKiA. Instytucja organizuje cotygodniowe narady koordynacyjne, wprowadziła dodatkowe patrole nadzoru autorskiego oraz wspiera wykonawców w uzyskiwaniu decyzji środowiskowych i uzgodnień branżowych. Celem jest jak najszybsze połączenie istniejącej części A2 z regionem lubelskim i skrócenie czasu przejazdu pomiędzy centrum kraju a wschodnią granicą.
Postęp robót w liczbach
Z całkowitej długości 63 km gotowy do odbioru technicznego jest fragment Swory – Biała Podlaska (13,8 km). Według najnowszego raportu GDDKiA:
• zaawansowanie robót budowlanych na tym odcinku sięga 99,9%, a prace projektowe 99,99%;
• na pozostałych trzech zadaniach – od węzła Siedlce Południe do Swór – układane są kolejne warstwy nawierzchni, wznoszone wiadukty i montowane ekrany akustyczne.
„Zadanie zrealizowane” – gotowy fragment przy Białej Podlaskiej
Najdalej wysunięty na wschód odcinek został ukończony przez konsorcjum firm specjalistycznych. Odbiory prowadzono zimą, a termin kontraktowy wydłużono do stycznia br., aby uporządkować dokumentację i wykonać prace wykończeniowe. Ruch zostanie tam jednak puszczony dopiero po zakończeniu prac na wcześniejszych odcinkach, tak by uniknąć niebezpiecznego wlotu ruchu na plac budowy.
Wykonawcy i harmonogram pozostałych sekcji
Za budowę 50 km autostrady od Siedlec do Swór odpowiada Strabag (jedno zadanie) oraz Intercor (dwa zadania). Stopień realizacji prezentuje się następująco: Siedlce Południe – Malinowiec – 87%; Malinowiec – Łukowisko – 78%; Łukowisko – Swory – 80%. Wykonawcy prowadzą jednocześnie prace ziemne, zbrojenia obiektów mostowych oraz przebudowy sieci energetycznych i wodociągowych.
Roszczenia i zmienione terminy kontraktowe
Procedura rozpatrywania roszczeń kontraktowych pozostaje w toku. Na dziś obowiązują następujące daty ukończenia:
• Siedlce Południe – Malinowiec: marzec 2026;
• Malinowiec – Łukowisko: maj 2025;
• Łukowisko – Swory: czerwiec 2025.
Możliwe scenariusze i dalsze ryzyka
Choć postęp robót przyspieszył, harmonogram może jeszcze ewoluować. Wnioski o wydłużenie czasu realizacji dotyczą głównie długotrwałych procedur ZRID, skoków cen stali i asfaltu oraz ograniczeń w dostępie do specjalistycznego sprzętu. GDDKiA deklaruje, że będzie rozpatrywać kolejne roszczenia indywidualnie, ale jednocześnie wymaga utrzymania wysokiego tempa robót. Ostateczny termin otwarcia całej trasy zależy więc od sprawności wykonawców i skuteczności dialogu z inwestorem.