ORLEN OIL zapowiedział powrót uznanej linii LOTOS MOTOR OIL, rozszerzając ofertę o gamę 14 nowych środków smarnych dla samochodów osobowych, ciężarowych i maszyn rolniczych. Posunięcie to jest elementem wieloletniego planu budowania portfela opartego na dwóch komplementarnych markach, który ma umocnić pozycję spółki na dynamicznie rosnącym rynku olejów silnikowych. Według prognoz firmy konsultingowej Markets and Markets, globalny rynek środków smarnych ma zwiększać się w tempie ok. 3% rocznie do 2030 r., co potwierdza zasadność inwestycji w nowe formulacje i kanały sprzedaży.

Wznowienie produkcji LOTOS MOTOR OIL wpisuje się w szersze trendy technologiczne napędzane przez zaostrzające się normy emisji, miniaturyzację jednostek napędowych oraz wydłużone okresy międzyobsługowe. Nowa odsłona marki ma zagwarantować kompatybilność z najnowszymi systemami oczyszczania spalin, zapewniać lepszą gospodarkę paliwową i chronić krytyczne elementy silników pracujących w skrajnych temperaturach.

Strategiczne przesłanki decyzji

„Rozbudowa oferty o produkty LOTOS MOTOR OIL pozwoli nam równolegle rozwijać dwa rozpoznawalne brandy i precyzyjnie adresować oczekiwania różnych grup użytkowników” – podkreśla Arkadiusz Trela, prezes ORLEN OIL. Jak wyjaśnia, spółka stawia na dywersyfikację, która zwiększy odporność na wahania popytu w poszczególnych segmentach i umożliwi optymalne wykorzystanie mocy produkcyjnych zakładów w Jedliczu, Trzebini i Płocku.

Strategia jest odpowiedzią na zmiany struktury rynku: rosnący udział samochodów z doładowanymi jednostkami o małej pojemności wymusza stosowanie baz syntetycznych o niskiej lepkości, a liczba pojazdów ciężarowych spełniających normy Euro VI nadal rośnie o kilka procent rocznie. ORLEN OIL szacuje, że do 2026 r. ponad 60% popytu na oleje w Polsce będzie dotyczyć klas 0W-20 i 5W-30, co sprzyja powrotowi marek oferujących specjalistyczne produkty.

Wyniki badań rynkowych i oczekiwania konsumentów

Jesienią 2023 r. spółka zleciła ogólnopolskie badanie wśród kierowców flotowych i indywidualnych (N = 1 500). Aż 78% respondentów przypomniało sobie markę LOTOS MOTOR OIL bez podpowiedzi, a 64% określiło ją jako „godną zaufania”. Emilia Białas, dyrektor ds. marketingu strategicznego, zaznacza: „Silna świadomość marki w połączeniu z racjonalnym postrzeganiem ceny dała jasny sygnał, że warto przywrócić te produkty. Klienci cenią kombinację sprawdzonej technologii i dostępności w kilku klasach jakościowych”.

Analizy potwierdziły również, że użytkownicy flotowi oczekują krótszego czasu realizacji zamówień oraz elastycznych opakowań od 1 l do 1000 l IBC. W odpowiedzi ORLEN OIL wdroży nowy system zarządzania zapasami w magazynach dystrybucyjnych w Płocku i Poznaniu, co ma skrócić średni termin dostawy do 48 h na terenie kraju.

Nowe portfolio i rozwiązania technologiczne

Oferta LOTOS MOTOR OIL obejmie w pierwszym etapie sześć rodzin produktów:

• LOTOS SYNTETIC – w pełni syntetyczne oleje klasy 0W-20, 0W-30 i 5W-30 z niską zawartością popiołów siarczanowych (Low SAPS) do jednostek benzynowych i wysokoprężnych wyposażonych w filtry DPF i GPF.

• LOTOS SEMISYNTHETIC – półsyntetyki 10W-40 i 5W-40 przeznaczone do pojazdów z przebiegami do 200 000 km, z pakietem detergentowo-dyspersyjnym obniżającym zużycie oleju.

• LOTOS MINERAL – oleje mineralne 15W-40 i 20W-50 dla starszych konstrukcji, wzbogacone o dodatki antykorozyjne.

• TURDUS – linia do silników wysokoprężnych w samochodach ciężarowych; specyfikacja API CK-4 oraz odporność na utlenianie pozwalają na wydłużenie interwału wymiany nawet do 120 000 km.

• AGROL – środki smarne do maszyn rolniczych z pakietem chroniącym układy hydrauliczne w trudnych warunkach polowych.

• SUPEROL – wielosezonowe oleje przemysłowe do urządzeń pomocniczych, m.in. kompresorów i generatorów.

Wszystkie receptury wykorzystują odświeżoną technologię Thermal Control 2.0, poprawiającą stabilność lepkościową przy obciążeniach cieplnych typowych dla współczesnych jednostek turbo. Dodatkowo wprowadzono barwny system etykiet ułatwiający identyfikację lepkości w magazynach flotowych.

Terminy wprowadzenia i kanały dystrybucji

Produkcja pełnej gamy ma ruszyć w ostatnim kwartale 2024 r., a sprzedaż detaliczna i hurtowa zostanie uruchomiona w styczniu 2025 r. Sieć obejmie 70 autoryzowanych dystrybutorów w Polsce, stacje paliw koncernu oraz platformę e-commerce obsługiwaną przez ORLEN OIL. Procesom weryfikacji jakości będzie towarzyszył program certyfikacji warsztatów partnerskich, umożliwiający przedłużenie gwarancji producenta pojazdu po serwisie z użyciem olejów LOTOS.

Równolegle trwają działania eksportowe. W 2025 r. produkty LOTOS MOTOR OIL mają trafić na rynki Ukrainy, Gruzji, Azerbejdżanu, Kazachstanu i Turcji, gdzie marka wcześniej osiągała nawet 15 % udziału w segmencie niezależnym. Spółka zakłada, że do 2027 r. sprzedaż zagraniczna będzie generowała ponad jedną trzecią wolumenu nowej linii.

Znaczenie dla krajowego sektora smarowniczego

Reaktywacja marki LOTOS MOTOR OIL to nie tylko poszerzenie oferty jednej spółki, ale również impuls dla całej polskiej branży chemicznej, która w 2022 r. odpowiadała za 4,7% krajowego PKB. Według danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego krajowi producenci realizują dziś blisko 60 % popytu na oleje silnikowe, a wejście nowej-starej marki ma potencjał, by zwiększyć ten odsetek. Inwestycje w zaplecze laboratoryjne w Czechowicach-Dziedzicach oraz rozwój kompetencji R&D mogą przełożyć się na transfer wiedzy do innych segmentów chemii specjalistycznej.

Ostatecznie klienci otrzymają szerszy wachlarz certyfikowanych produktów, a spółka – silniejszą pozycję konkurencyjną. Jak podsumowuje Arkadiusz Trela, „powrót kultowej marki to ukłon w stronę lojalnych użytkowników, ale też czytelny sygnał, że polski przemysł może oferować rozwiązania zgodne z najbardziej rygorystycznymi standardami technicznymi”.