Wykonawca obwodnicy Zatora

Budowa obwodnicy Zatora to długo oczekiwana inwestycja, która ma na celu poprawę płynności ruchu w regionie małopolskim. Nowa obwodnica stanie się ważnym elementem trasy między Krakowem a Katowicami i odciąży ruch w centrum miasta Zator, który szczególnie latem jest intensywny ze względu na turystów odwiedzających popularny park rozrywki Energylandia. Projekt będzie realizowany przez firmę Skanska, która wygrała przetarg w nowatorskim trybie dialogu konkurencyjnego.

Dialog konkurencyjny – nowoczesny wybór wykonawcy

Wybór firmy Skanska jako wykonawcy był wynikiem dialogu konkurencyjnego, alternatywy dla tradycyjnych przetargów, co pozwoliło na lepsze dostosowanie warunków kontraktu do specyfiki projektu. W procesie brały udział trzy firmy, a Skanska zdobyła najwyższą liczbę punktów.  Projekt obwodnicy Zatora będzie pierwszym w małopolskim oddziale GDDKiA, w którym zostanie zastosowana nowoczesna technologia BIM (Building Information Modeling). Ta metoda pozwala na tworzenie cyfrowych modeli trójwymiarowych i centralizację informacji, co usprawnia cały proces budowy, a także późniejsze utrzymanie drogi. W projekcie zostanie także zastosowany Elektroniczny Dziennik Budowy, co wyeliminuje potrzebę papierowej dokumentacji.

Co obejmuje budowa obwodnicy?

Nowy odcinek drogi krajowej nr 28 będzie miał długość 2,1 km i zostanie sklasyfikowany jako droga GP (główna ruchu przyspieszonego) z jednym pasem ruchu w każdym kierunku. Projekt przewiduje także rozbudowę istniejącej infrastruktury drogowej oraz budowę nowych dróg gminnych. Znaczące zmiany obejmą także infrastrukturę dla pieszych i rowerzystów, w tym budowę przejść podziemnych, co zwiększy bezpieczeństwo użytkowników drogi. Inwestycja uwzględnia także aspekty ekologiczne, takie jak budowa przejść dla zwierząt, przepustów, stawów kompensacyjnych oraz ekranów akustycznych, które mają na celu ochronę lokalnego ekosystemu.

Terminy realizacji inwestycji

Budowa obwodnicy Zatora ma rozpocząć się w 2025 roku i zakończyć w 2027 roku. Projekt wpisuje się w Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku. Inwestycja ma na celu nie tylko usprawnienie ruchu lokalnego, ale także poprawę warunków podróżowania na trasie łączącej dwa duże polskie miasta – Kraków i Katowice. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii i innowacyjnego podejścia do zarządzania projektem obwodnica Zatora ma szansę stać się wzorem dla przyszłych inwestycji drogowych w Polsce.