Zmniejszona sprzedaż luksusowych aut w Rosji

W ostatnim czasie odnotowano spadek sprzedaży nowych luksusowych samochodów w Rosji. Maj 2024 roku przyniósł zmniejszenie sprzedaży o 22% w porównaniu do wcześniejszych miesięcy. To pierwszy taki spadek od ponad 14 miesięcy. Poprzednie problemy miały miejsce w marcu 2023 roku, kiedy rynek skurczył się aż o 42%. Eksperci alarmują, że jest to oznaka kolejnych problemów dla importerów dóbr luksusowych.

Dominacja marki Bentley

Wśród luksusowych marek Bentley od lat cieszy się największą popularnością wśród rosyjskich bogaczy. W 2023 roku firma utrzymywała ponad 38% udziałów na rynku luksusowych pojazdów. W maju 2024 roku Bentley sprzedał i zarejestrował 15 egzemplarzy swoich samochodów, w tym głównie modele Bentayga oraz Continental GT. Na drugim miejscu uplasowały się marki Ferrari i Rolls-Royce, z wynikiem 7 sprzedanych pojazdów każda. Trzecie miejsce zajęło Lamborghini, które sprzedało 6 egzemplarzy swoich aut.

Problemy z importem równoległym

Jednym z kluczowych rozwiązań pozwalających na dalszy zakup luksusowych samochodów przez Rosjan jest import równoległy. Dzięki temu mechanizmowi możliwe jest sprowadzanie towarów bez zgody producentów, ale za przyzwoleniem rosyjskiego Ministerstwa Przemysłu i Handlu. Pojazdy są importowane głównie z krajów takich jak Chiny, Kazachstan, Kirgistan czy Armenia. Również sprzedawcy ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Japonii oraz Korei Południowej dostarczają na rosyjski rynek luksusowe samochody.

Wyższe koszty i ograniczenia technologiczne

Mimo że import równoległy umożliwia zakup luksusowych samochodów, wiąże się on z wyższymi kosztami oraz pewnymi ograniczeniami. Ceny samochodów są znacznie wyższe niż przed rozpoczęciem rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Ponadto nabywcy nowych pojazdów muszą liczyć się z tym, że niektóre funkcje samochodów będą nieaktywne na terenie Federacji Rosyjskiej, w tym usługi online oraz zdalne aktualizacje oprogramowania.

Ograniczenia prawne i administracyjne

Rosyjskie władze wprowadzają dodatkowe ograniczenia, aby lepiej kontrolować rynek luksusowych samochodów. Przy odprawie celnej i rejestracji pojazdów zwraca się uwagę na odpowiednie certyfikaty bezpieczeństwa (ZOETS) oraz homologację (OTTC — VTA). Te administracyjne utrudnienia mają na celu ograniczenie importu poza siecią oficjalnych dostawców, co również wpływa na wzrost cen.

Rosjanie, którzy dotychczas chętnie inwestowali w luksusowe samochody, obecnie muszą stawić czoła poważnym problemom. Sankcje, spadek wartości rubla oraz administracyjne utrudnienia znacząco wpłynęły na dostępność i ceny tych prestiżowych pojazdów. Import równoległy nadal umożliwia zakup luksusowych aut, ale wiąże się z wyższymi kosztami i ograniczeniami technologicznymi, które mogą stanowić dyskomfort dla bogatej klienteli.