Podstawowe funkcje i oznaczenia
- P (parking) – pozycja do parkowania, uruchamiania i gaszenia silnika. Zaleca się najpierw zaciągnąć hamulec ręczny na wzniesieniu.
- R (reverse) – bieg wsteczny, aktywowany tylko na postoju z wciśniętym pedałem hamulca.
- N (neutral) – luz, używany do dłuższego postoju lub holowania, nie wrzucać w trakcie jazdy.
- D (drive) – jazda do przodu na wszystkich dostępnych biegach.
- 1, 2, 3, L, S – pozycje specjalne, blokujące dane przełożenia lub uruchamiające specjalne tryby jazdy.
Zasady korzystania z automatycznej skrzyni biegów
- Zapomnij o szukaniu pedału sprzęgła. Skup się na korzystaniu z pedałów gazu i hamulca.
- W czasie jazdy unikaj przestawiania dźwigni w pozycje R lub P, może to spowodować uszkodzenie skrzyni.
- Do ruszania z miejsca używaj pozycji D i unikaj gwałtownego wciskania gazu, by nie spowodować szarpnięcia.
- Podczas jazdy w korku, aby uniknąć zmęczenia nogi na pedale hamulca, lepiej użyj hamulca ręcznego.
- W przypadku konieczności holowania samochodu z automatyczną skrzynią najlepiej skorzystać z lawety lub zabezpieczyć koła napędowe.
Tryby specjalne i ich zastosowanie
Samochody z automatyczną skrzynią biegów oferują różne tryby jazdy, takie jak sport (S) czy zimowy (W), które zmieniają charakterystykę zmiany biegów. Używaj ich w odpowiednich warunkach, aby zoptymalizować osiągi i bezpieczeństwo jazdy.
Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów?
- Regularnie sprawdzaj poziom i stan oleju w skrzyni biegów.
- Unikaj nadmiernego obciążania skrzyni, np. przez częste dynamiczne przyspieszenia.
- Zwracaj uwagę na stan innych podzespołów pojazdu, które mogą wpływać na działanie skrzyni.
- W przypadku wystąpienia problemów nie zwlekaj z wizytą w specjalistycznym serwisie.
Automatyczna skrzynia biegów zapewnia komfortową jazdę, szczególnie w warunkach miejskich. Dzięki pamiętaniu o kilku podstawowych zasadach i regularnej konserwacji możesz cieszyć się płynną i bezproblemową eksploatacją swojego pojazdu.