GDDKiA przedstawia wyniki raportu o stanie technicznym dróg krajowych

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad po raz pierwszy w historii opublikowała raport, który tak dokładnie analizuje stan techniczny dróg krajowych w Polsce. Wnioski płynące z raportu są jednoznaczne – polska infrastruktura drogowa jest w coraz lepszym stanie. Tylko 9% dróg wymaga pilnych napraw, co stanowi znaczną poprawę w porównaniu z wynikami z lat poprzednich. Dla porównania w 2001 roku aż 34% dróg było w stanie wymagającym natychmiastowych remontów. Raport obejmuje drogi o łącznej długości 17 824 km, zarządzane przez GDDKiA, i nie uwzględnia odcinków autostrad koncesyjnych oraz dróg krajowych przebiegających przez miasta na prawach powiatu, gdzie zarządzanie nimi należy do lokalnych władz. GDDKiA odpowiada za odcinki dróg ekspresowych i autostrad.

Jak GDDKiA monitoruje stan dróg?

Pracownicy GDDKiA stosują zaawansowane technologie i sprzęt pomiarowy do regularnej oceny stanu nawierzchni. Wykorzystywane są m.in. profilografy laserowe do pomiarów równości nawierzchni, ugięciomierze dynamiczne oraz systemy LCMS (Laser Crack Measurement System) do identyfikacji spękań i uszkodzeń nawierzchni. Analizowane są także właściwości przeciwpoślizgowe, które są kluczowe dla bezpieczeństwa na drodze. GDDKiA zbiera dane dotyczące m.in. nośności nawierzchni, głębokości kolein, stanu powierzchni asfaltowej oraz poziomu szorstkości, co pozwala na precyzyjne planowanie koniecznych prac remontowych i modernizacyjnych.

Poprawa jakości dróg krajowych

Od początku lat 2000 jakość polskich dróg sukcesywnie się poprawia. W 2001 roku 66% dróg nie wymagało remontów, a 34% z nich wymagało pilnych napraw. Z biegiem lat sytuacja uległa znaczącej poprawie – w 2023 roku aż 84% dróg krajowych było w stanie dobrym lub bardzo dobrym. Tylko 9% wymagało pilnych remontów, co jest najlepszym wynikiem w historii. W najbliższych latach GDDKiA planuje kontynuować remonty dróg, które już osiągnęły wiek wymagający modernizacji. W tym roku na remonty dróg krajowych przeznaczono 2,5 miliarda złotych, a w 2025 roku budżet na ten cel wzrośnie do 3 miliardów złotych. Celem jest utrzymanie dobrego stanu nawierzchni oraz poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach.

Raport o stanie dróg krajowych za 2023 rok opublikowany przez GDDKiA to dowód na postępującą poprawę jakości infrastruktury drogowej w Polsce. Tylko 9% dróg wymaga pilnych remontów, co jest najlepszym wynikiem od początku prowadzenia analiz. Dzięki zaawansowanemu monitorowaniu oraz systematycznym remontom polska sieć dróg staje się coraz bezpieczniejsza i nowocześniejsza.