Droga Audi do F1

Podczas Grand Prix Belgii Formuły 1 na torze Spa-Francorchamps w 2022 roku Audi ogłosiło swoje dołączenie do stawki F1 począwszy od sezonu 2026. To ważne wydarzenie w historii marki, która od lat jest mocno związana z motorsportem. Aby sprawnie przeprowadzić ten proces, Audi przejęło 100% udziałów w Grupie Sauber, co przyspieszyło przygotowania do debiutu w F1. Oliver Hoffmann został przedstawicielem generalnym odpowiedzialnym za cały program Audi Formula 1, a Andreas Seidl objął stanowisko dyrektora generalnego Audi F1 Team.

Infrastruktura i przygotowania

Na potrzeby projektu Audi rozbudowało Centrum Kompetencji Sportów Motorowych w Neuburgu nad Dunajem w Niemczech. Nowy budynek o powierzchni około 3000 metrów kwadratowych został wyposażony w stanowiska testowe do prac rozwojowych nad jednostkami napędowymi. Ta inwestycja jest kluczowa dla sukcesu zespołu Audi w F1.

Audi ogłosiło, że pierwszym kierowcą, który będzie reprezentował markę w Formule 1, będzie Nico Hülkenberg. Jego ogromne doświadczenie z ponad 200 wyścigami F1 będzie nieocenione w fazie rozwoju zespołu Audi. „Perspektywa startów dla Audi jest czymś wyjątkowym. Kiedy niemiecki producent wchodzi do Formuły 1 z taką motywacją, jest to wyjątkowa okazja. Reprezentowanie zespołu fabrycznego takiej marki samochodów z jednostką napędową produkowaną w Niemczech to dla mnie ogromny zaszczyt” – mówi Hülkenberg.

Audi w sezonie 2026

Sezon 2026 będzie idealnym momentem na dołączenie Audi do stawki F1, ze względu na zmiany w przepisach technicznych oraz specyfikacje bolidów. Nowe przepisy skupiają się na większej elektryfikacji i zaawansowanym paliwie ekologicznym. Oprócz istniejącego limitu kosztów dla zespołów zostanie wprowadzony również limit kosztów dla producentów jednostek napędowych. Formuła 1, dzięki nowym przepisom, robi duży krok w kierunku zrównoważonego rozwoju. Jednostki napędowe będą bardziej wydajne, ponieważ udział energii elektrycznej w napędzie znacznie wzrośnie. Silniki V6 Turbo, choć podobne do obecnych pod względem mocy (ok. 1000 KM), zostaną znacznie zmodyfikowane. Projekt przewiduje rezygnację z systemu MGU-H, który odzyskuje energię cieplną, na rzecz rozwinięcia systemu MGU-K, odzyskującego energię z hamowania. Energia elektryczna będzie stanowić nawet 50% ogólnej mocy jednostki napędowej, co przyczyni się do większej efektywności i mniejszego zużycia paliwa.

Nowe możliwości i wyrównane szanse

Zmiany w przepisach oznaczają, że każdy zespół będzie rozpoczynał projekt, budowę i rozwój swojego bolidu od początku, co zapewni bardziej wyrównane szanse na starcie. Dzięki temu Audi dołączy do stawki F1 w momencie, kiedy wszyscy będą na podobnym etapie rozwoju, co daje im realną szansę na konkurowanie z najbardziej doświadczonymi zespołami.