Cybertruck, będący dziełem firmy należącej d Elona Muska, zdecydowanie wyróżnia się na tle innych pojazdów elektrycznych. Charakterystyczne dla niego ostre linie i wykorzystanie wyjątkowo grubych stalowych blach stanowią nowość w przemyśle samochodowym. Na pierwszy rzut oka, auto sprawia wrażnie niezwykle solidnego. Nadwozie przypominające egzoszkielet zapewnia wyjątkową sztywność, co teoretycznie zwiększa bezpieczeństwo pasażerów. Jednak duża masa pojazdu, przekraczająca trzy tony, jest przedmiotem kontrowersji.

Testy zderzeniowe

Ostatnie testy zderzeniowe Tesli Cybertrucka, mimo relatywnie pozytywnych wyników, wzbudziły niestety liczne wątpliwości wśród ekspertów z branży motoryzacji. Komentarz Elona Muska, sugerujący wyższość Cybertrucka nad innymi pojazdami, wywołał dodatkowe pytania dotyczące bezpieczeństwa. Krytyka dotyczy głównie możliwych zagrożeń dla pieszych i rowerzystów ze względu na kształt i twardość nadwozia. Ponadto pojawia się wiele opinii, według których Cybertruck może nie przejść restrykcujnhych testów bezpieczeństwa Unii Europejskiej. 

cybertruckfot. tesla.com | cybertruck

Reakcja Ekspertów i Instytucji

Adrian Lund, były szef amerykańskiego instytutu ubezpieczeniowego IIHS, wyraził obawy dotyczące potencjalnie większych obrażeń w przypadku kolizji z Cybertruckiem. Podobne zdanie podzielają przedstawiciele Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu, którzy sceptycznie wypowiadają się na temat wprowadzenia tego modelu na europejskie rynki. Z drugiej strony, niektórzy eksperci, tacy jak Samer Hamdar z uniwersytetu George'a Washingtona, zauważają, że niektóre obawy mogą dotyczyć ogólnie pojazdów elektrycznych, a nie tylko Cybertrucka (generalnie samochody elektrczne są cięższe i zderzenie z większą masą kończy się zawsze większymi szkodami). Julia Griswold z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley zwraca uwagę na potencjalne zagrożenie ze względu na masę i przyspieszenie pojazdu, jednak zauważa, że problem ten nie jest unikalny dla Tesli.Debata na temat Cybertrucka uwydatnia istotne pytanie: jak znaleźć równowagę między innowacyjnymi projektami a bezpieczeństwem użytkowników dróg? Czy niezbędne jest wprowadzenie nowych regulacji dla tego typu pojazdów, czy też obecne standardy są wystarczające? Warto w tym miejscu przypomnieć nasz wcześniejszy artykuł dotyczy propozycji wprowadzenia nowej kategorii prawa jazdy dla kierowców samochodów osobowych powyżej 3t.

Poniżej zamieszczamy matriał wideo z testów zderzeniowych Cybertrucka: