Betonowanie tunelu w kierunku Żywca dobiega końca
W tunelu TD2, wydrążonym w masywie Białożyński Groń, którego długość wynosi około 1000 metrów, prace związane z betonowaniem obudowy zasadniczej są na ostatnim etapie. Do zakończenia pozostały jedynie cztery segmenty, co daje około 48 metrów w nawie prowadzącej jezdnię w kierunku Żywca. Wcześniej, we wrześniu, zakończono betonowanie sklepienia w nawie prowadzącej w kierunku Zwardonia, a prace nad nawierzchnią w tej części tunelu mają się zakończyć jeszcze w grudniu tego roku.
Postępy w budowie tunelu TD1
W tunelu TD1, wydrążonym w masywie Barania, który liczy około 830 metrów, prace nad obudową zasadniczą zakończono już w maju tego roku. Nawierzchnia betonowa została ułożona w sierpniu, a obecnie trwają prace nad montażem instalacji związanych z bezpieczeństwem oraz systemami monitorowania ruchu. Jednocześnie prowadzone są prace przy budowie portali tunelu – portal południowy jest już niemal gotowy, a zabezpieczanie portalu północnego osiągnęło półmetek.
Zaawansowanie prac na trasie S1
Na odcinku Przybędza – Milówka budowa drogi ekspresowej S1 osiągnęła poziom zaawansowania bliski 87%. Prace mostowe są już niemal zakończone – na dwóch z dziesięciu obiektów mostowych trwają jedynie prace wykończeniowe oraz montaż wyposażenia. Zakończyła się również budowa ekranów akustycznych, w tym 585 metrów przejrzystych paneli zamontowanych na estakadzie nad ulicami Zielona Góra i Zielona w Węgierskiej Górce. Prace nad odwodnieniem drogi są również bliskie zakończenia – osiągają zaawansowanie powyżej 91%. To ważny etap budowy, ponieważ odpowiednie odwodnienie jest kluczowe dla bezpieczeństwa użytkowników drogi. Przebudowa infrastruktury kolidującej, w tym instalacji energetycznych i wodociągowych, również zmierza ku końcowi.
Konstrukcja nawierzchni w tunelach
Jezdnie w obu tunelach będą wykonane z niepalnego betonu cementowego. Każdy z tuneli będzie miał dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 metra oraz dodatkowe opaski o szerokości 1,2 metra. Dodatkowo po obu stronach jezdni przewidziano chodniki techniczne o szerokości 1 metra. Materiały wysokiej jakości oraz solidna konstrukcja zapewnią bezpieczne warunki jazdy, zarówno w tunelach, jak i na całym odcinku drogi ekspresowej S1.
Korzyści z budowy drogi S1
Droga ekspresowa S1 na odcinku Przybędza – Milówka będzie miała kluczowe znaczenie dla poprawy dostępności komunikacyjnej w regionie. Umożliwi szybsze i wygodniejsze przemieszczanie się między miejscowościami oraz zakończy budowę południowego odcinka trasy S1, który połączy Bielsko-Białą ze Zwardoniem na granicy polsko-słowackiej. Inwestycja nie tylko usprawni transport towarów, ale również przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach. Dzięki nowoczesnej infrastrukturze drogowej mieszkańcy zyskają łatwiejszy dostęp do usług, edukacji i opieki zdrowotnej, co podniesie jakość życia w regionie. S1 przyczyni się również do rozwoju turystyki w tej malowniczej części Polski i ułatwi dostęp do atrakcji turystycznych w Beskidach.
S1 jako część Transeuropejskiej Sieci Transportowej
Trasa S1 stanowi część korytarza VI Transeuropejskiej Sieci Transportowej, który łączy kraje basenu Morza Bałtyckiego z Europą Południową. Docelowo droga S1 połączy autostradę A1 w Pyrzowicach z granicą ze Słowacją w Zwardoniu. Dalszym przedłużeniem trasy na południe jest słowacka autostrada D3, prowadząca do Żyliny.
Budowa tuneli oraz odcinka S1 Przybędza – Milówka to jedna z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce, która zbliża się do zakończenia. Prace nad tym kluczowym odcinkiem drogi ekspresowej postępują zgodnie z planem, a ich zakończenie planowane jest na koniec 2025 roku.