Rozbudowa A2 – kluczowy projekt dla lepszego transportu

Autostrada A2 na odcinku Łódź – Warszawa od lat stanowi jedną z najważniejszych tras w Polsce. Obsługuje ruch nie tylko krajowy, ale i międzynarodowy. Inwestycja w poszerzenie A2 jest odpowiedzią na rosnące potrzeby transportowe – obecnie na tym odcinku dziennie porusza się od 50 tys. do 100 tys. pojazdów, a ta liczba ma wzrosnąć z powodu intensywnego rozwoju gospodarczego oraz planowanej budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zwiększenie liczby pasów ruchu ma zapewnić lepszą przepustowość, a w konsekwencji poprawić płynność ruchu i bezpieczeństwo na trasie. Poszerzenie autostrady, prowadzone przez GDDKiA, obejmie odcinek o długości 92 km, z czego 89 km to nowe pasy ruchu, a 3 km są przeznaczone na prace przy węźle Łódź Północ (skrzyżowanie A1 i A2), gdzie planowana jest modernizacja nawierzchni oraz oświetlenia.

Nowoczesne rozwiązania z zakresu OZE i efektywność energetyczna

Jednym z innowacyjnych elementów projektu jest plan wykorzystania odnawialnych źródeł energii (OZE) do zasilania infrastruktury drogowej i oświetleniowej na całym poszerzonym odcinku autostrady. Zastosowanie OZE ma nie tylko zmniejszyć koszty eksploatacji, ale również przyczynić się do zmniejszenia śladu węglowego inwestycji. W ramach współpracy z wykonawcą projektu GDDKiA oczekuje przeprowadzenia szczegółowej analizy ekonomicznej, która uwzględni optymalne rozmieszczenie instalacji OZE oraz systemów magazynowania energii. Takie podejście, mające na celu zwiększenie samowystarczalności energetycznej trasy, ma stanowić wzór dla przyszłych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce.

Utrzymanie płynności ruchu podczas rozbudowy

Rozbudowa A2 Łódź – Warszawa to ogromne wyzwanie logistyczne, szczególnie że prace będą prowadzone przy odbywającym się ruchu drogowym. GDDKiA zapowiada, że na każdym etapie budowy dla obu kierunków (do Warszawy i do Poznania) będą dostępne minimum dwa pasy ruchu, co ma zminimalizować uciążliwość dla kierowców. Doświadczenia zdobyte przy rozbudowie drogi krajowej nr 8 oraz DK1 mają pomóc projektantom w zaplanowaniu optymalnych rozwiązań organizacji ruchu, zapewniających bezpieczeństwo i płynność jazdy. Projektant odpowiedzialny za czasową organizację ruchu będzie musiał uwzględnić również prace prowadzone na innych odcinkach, mające wpływ na natężenie ruchu na A2. Jednym z kluczowych czynników będzie budowa drogi ekspresowej S7 na odcinku Płońsk – Czosnów, która stanowi alternatywną trasę do Trójmiasta.

Etapy realizacji inwestycji

Proces rozbudowy autostrady A2 jest realizowany zgodnie z harmonogramem, który zakłada, że po uzyskaniu decyzji ZRID przetargi na prace budowlane zostaną ogłoszone w drugiej połowie 2025 roku. Zwycięzcy przetargów mają zostać wyłonieni na początku 2026 roku, a same prace ruszą jeszcze w pierwszej połowie 2026 roku. Całość inwestycji, łącznie z testami i odbiorami technicznymi, ma zakończyć się do 2029 roku.

Rozbudowa autostrady A2 to inwestycja, która zapewni Polsce nowoczesną, wydajną infrastrukturę drogową. Planowane poszerzenie oraz wprowadzenie innowacji z zakresu OZE to kroki, które podniosą standardy użytkowania trasy i przygotują ją na przyszłe wyzwania związane z rosnącym ruchem na polskich drogach. Kierowcy mogą spodziewać się bardziej komfortowej i bezpiecznej jazdy, co pozytywnie wpłynie na transport krajowy i międzynarodowy.