Upadłość giganta motoryzacji: Kiekert bankrutuje

Niemiecki Kiekert, uznawany za światowego lidera w dziedzinie zamków samochodowych, złożył wniosek o niewypłacalność, czym wstrząsnął globalnym łańcuchem dostaw. Spółka, której rozwiązania są montowane w około 30 proc. produkowanych na świecie aut, została zmuszona do uruchomienia postępowania sądowego w momencie, gdy dostęp do kapitału nagle się wyczerpał. Dla branży stanowi to nie tylko problem jednego dostawcy, lecz sygnał ostrzegawczy o kruchości ekosystemu motoryzacyjnego w okresie wysokich stóp procentowych i napięć geopolitycznych.

Postępowanie upadłościowe i ochrona pracowników

Sąd rejonowy w Wuppertalu wyznaczył tymczasowego zarządcę, który ma zabezpieczyć majątek spółki oraz nadzorować bieżące operacje. Niemiecka centrala zatrudniająca około 700 osób kontynuuje pracę, a wynagrodzenia zostały objęte gwarancją rządowego funduszu wynagrodzeń do listopada bieżącego roku. Oddziały w Czechach, Meksyku, Stanach Zjednoczonych oraz Chinach nie są objęte postępowaniem i funkcjonują bez zakłóceń, co ma ograniczyć ryzyko dla klientów OEM w Europie, Ameryce Północnej i Azji.

Czynniki, które doprowadziły do niewypłacalności

Zarząd wskazuje na kilka nakładających się przyczyn. Kluczową okazała się utrata finansowania od większościowego akcjonariusza z Pekinu, grupy Lingyun, która po objęciu sankcjami eksportowymi utraciła dostęp do części rynków kapitałowych. „Bez stabilnej linii kredytowej musieliśmy sięgnąć po instrumenty ochrony sądowej, by umożliwić restrukturyzację” – podkreślił w komunikacie prezes Jérôme Debreu. Ograniczenie finansowania zbiegło się z wycofaniem znaczących zamówień od kilku północnoamerykańskich producentów samochodów oraz z obniżeniem ratingu kredytowego przez agencję S&P Global Ratings do poziomu „CCC-”, co praktycznie zamknęło spółce możliwość pozyskania krótkoterminowej płynności.

Konsekwencje operacyjne i scenariusze restrukturyzacji

Analitycy prognozują, że procedura może potrwać od sześciu do dziewięciu miesięcy. W tym czasie Kiekert zamierza utrzymać produkcję i renegocjować kontrakty, licząc na wsparcie klientów w formie przedpłat lub gwarancji bankowych. Według branżowego stowarzyszenia VDA groźba zakłóceń dostaw zamków drzwiowych dotyczy około 40 linii modelowych w Europie i Ameryce Północnej. Jeśli firma nie przyciągnie inwestora strategicznego, możliwy jest podział na osobne jednostki biznesowe i sprzedaż technologii do konkurentów. Konsorcjum kredytodawców już zapowiedziało weryfikację portfela patentów, którego łączną wartość oszacowano na 250 mln euro.

Dziedzictwo innowacji i globalna skala działalności

Kiekert powstał w 1857 r. w Heiligenhaus jako rodzinny warsztat okuć drzwiowych, a w latach 70. XX wieku opracował pierwszy elektryczny centralny zamek, ustanawiając nowy standard bezpieczeństwa i komfortu. Dziś portfel spółki obejmuje ponad 2 100 patentów, 11 zakładów produkcyjnych i centra R&D na trzech kontynentach. Firma posiada około 21 proc. udziału w globalnym rynku systemów dostępu do pojazdów, współpracując z przeszło setką marek, w tym z BMW, Stellantis, Fordem i Hyundaiem.

Rosnąca fala bankructw w sektorze motoryzacyjnym

Zgodnie z danymi ubezpieczyciela kredytów handlowych Atradius, w pierwszej połowie bieżącego roku w Niemczech ogłoszono 207 dużych niewypłacalności, z czego co trzecia dotyczyła producentów części samochodowych. To wzrost o 12 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Federacja Związków Przemysłowych IG Metall ocenia, że do końca roku restrukturyzacją objętych zostanie dodatkowych 15 tys. miejsc pracy w niemieckim sektorze automotive, głównie wśród dostawców systemów mechanicznych, na których najmocniej odbijają się rosnące ceny energii i przyspieszona elektryfikacja napędów.

Czy wiesz, że…

W co trzecim samochodzie na świecie pracuje zamek zaprojektowany przez Kiekert. Ponad 60 proc. przychodów spółki pochodzi z platform segmentu premium, takich jak Audi A6 czy Mercedes-Benz GLE. Kiekert wprowadził na rynek pierwsze seryjne „inteligentne” zamki z funkcją bezdźwięcznego domykania drzwi już w 2003 r. Firma co roku przeznacza około 6 proc. swoich przychodów na działalność badawczo-rozwojową. Zgodnie z prognozami Markets & Markets globalny rynek elektronicznych systemów dostępu do pojazdów osiągnie wartość 37 mld dolarów do 2030 r., co stwarza pole do konsolidacji i przejęć technologii takich jak portfolio Kiekerta.