Nowa Fabia 130 Sport – najświeższy prezent przygotowany z okazji 130-lecia Škody – demonstruje, że miejski hatchback może zbliżyć się osiągami do pełnoprawnych hot-hatchy segmentu B, a jednocześnie pozostać samochodem do codziennej jazdy.

Układ napędowy i podwozie – moc z małego litrażu

Bazą jest znany z gamy koncernu Volkswagen czterocylindrowy silnik 1.5 TSI EA211 EVO, który w seryjnej Fabii generuje 150 KM. W wersji 130 Sport zastosowano wydajniejszą turbosprężarkę o zmiennej geometrii, powiększony intercooler wodno-powietrzny oraz nową kalibrację sterownika silnika. Rezultat to 177 KM przy 6000 obr./min i moment 250 Nm dostępny w szerokim przedziale 1700–4500 obr./min. Sprint 0–100 km/h skrócił się do 7,4 s, a prędkość maksymalna wzrosła do 228 km/h – wartości niespotykane dotąd w seryjnej Fabii.

Moc trafia na przednie koła przez siedmio­biegową, dwusprzęgłową przekładnię DSG. Zmieniono przełożenie główne, wzmocniono pakiet sprzęgieł i dodano algorytm podwójnej redukcji podczas hamowania silnikiem. Kierowca może wybierać pomiędzy trybami Normal, Sport lub Sport +, w którym układ ASR pozwala na wyraźny uślizg kół, a ESC interweniuje później niż zwykle. Całość zbudowano na platformie MQB-A0, ale zawieszenie obniżono o 15 mm, zamontowano sztywniejsze sprężyny oraz amortyzatory o zmiennej sile tłumienia. 18-calowe felgi z ogumieniem 215/40 R18 współpracują z progresywnym układem kierowniczym, dzięki czemu reakcje auta w szybkim łuku są o 14% bardziej bezpośrednie niż w odmianie Monte Carlo.

Stylistyka inspirowana odcinkami specjalnymi

Projektanci dopracowali każdy detal, aby już z daleka było jasne, że to nie jest zwykła Fabia. Kontrastowy, czarny dach, atrapę chłodnicy wykończoną w połysku i podwójną końcówkę wydechu zestawiono z przyciemnionymi reflektorami Bi-LED oraz subtelnym tylnym spojlerem wzorowanym na rajdowej Fabii Rally2. Cztery kolory nadwozia – Moon White, Velvet Red, Race Blue i Magic Black – podkreślają jubileuszowe barwy marki.

We wnętrzu pojawiają się kubełkowe fotele z integralnymi zagłówkami i grubszą warstwą pianki bocznej, wykończone mieszanką Alcantary i tkaniny z czerwonym stębnowaniem. 10,25-calowy zestaw cyfrowych wskaźników Virtual Cockpit oferuje dedykowane, sportowe widoki, a 9-calowy ekran infotainment obsługuje bezprzewodowe Android Auto i Apple CarPlay. Trójramienna kierownica z perforowanej skóry, metalowe nakładki na pedały i subtelne wstawki z włókna węglowego dopełniają atmosfery auta stworzonego zarówno na miejskie ulice, jak i szybkie przełęcze.

Dostępność, edycja limitowana i kontekst rynkowy

Producent nie podaje oficjalnie, ile egzemplarzy trafi do sprzedaży, ale nieoficjalne informacje z zakładów w Mladá Boleslav sugerują liczbę nieprzekraczającą 1300 sztuk – symboliczny ukłon w stronę rajdowej 130 RS z lat 70. Każde auto otrzyma numerowaną plakietkę na konsoli i specjalny certyfikat. Pierwsze samochody mają dotrzeć do klientów w grudniu 2025 r., a cena w Europie Środkowej powinna zamknąć się w granicach 115-120 tys. zł, czyli około 20% więcej niż odmiana Monte Carlo.

Limitowana seria 130 Sport może być też ostatnim w pełni spalinowym hot-hatchem Škody przed wejściem w życie normy Euro 7 i ofensywą modeli elektrycznych na platformie MEB. Tym samym auto staje się nie tylko najszybszą Fabią w historii, ale potencjalnie ostatnią, która łączy klasyczny napęd benzynowy z purystycznym charakterem lekkiego hatchbacka.

Czy wiesz, że… – jubileuszowa Fabia jest o 70 kg lżejsza od elektrycznej Pumy e-Hybrid; – 130 RS, do której nawiązuje nazwa, wygrała swoją klasę w Rajdzie Monte Carlo 1977; – obniżenie zawieszenia o 15 mm przełożyło się na zmniejszenie przechyłów nadwozia o 10% w teście łosia; – cylindry 1.5 TSI potrafią wyłączać się parami przy niskim obciążeniu, co pozwala obniżyć zużycie paliwa o ok. 0,4 l/100 km.