Pierwsza wodorowa stacja Orlenu w Polsce

Orlen uruchomił swoją pierwszą w Polsce stację wodorową, która znajduje się w Poznaniu przy ul. Warszawskiej 231. To innowacyjne przedsięwzięcie, które umożliwia tankowanie wodoru nie tylko do samochodów osobowych, ale także do ciężarówek i autobusów. Stacja działa przez całą dobę, co umożliwia ciągłe zaopatrywanie pojazdów w ekologiczne paliwo. Stacja jest częścią większego projektu Clean Cities, wspieranego finansowo przez Unię Europejską oraz krajowy program „Zielony transport publiczny”. To strategiczny krok w kierunku zrównoważonego transportu, który ma na celu zmniejszenie emisji dwutlenku węgla w miastach.

Zaopatrzenie floty miejskich autobusów

Jednym z głównych beneficjentów nowej stacji wodorowej będzie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu, które już teraz dysponuje flotą 25 autobusów wodorowych. Stacja jest wyposażona w trzy dystrybutory: dwa o ciśnieniu 350 barów do tankowania autobusów i pojazdów ciężarowych oraz jeden o ciśnieniu 700 barów, przeznaczony dla samochodów osobowych. Dzięki temu możliwe jest zaopatrywanie w wodór różnorodnych pojazdów. Wodór dostarczany jest do stacji w Poznaniu z instalacji wytwórczej Grupy Orlen we Włocławku. Stacja ma zdolność tankowania ponad jednej tony wodoru dziennie, co wystarcza na zaspokojenie potrzeb 34 autobusów miejskich. To znacząco wpłynie na jakość życia mieszkańców Poznania, zmniejszy emisję CO2 i przyczyni się do poprawy jakości powietrza.

Ambitne plany na przyszłość

Orlen nie zamierza poprzestać na jednej stacji. W planach jest budowa kolejnych punktów tankowania wodoru w różnych miastach Polski. Już w tym roku wodór będzie można zatankować na nowej stacji w Katowicach, a kolejne stacje powstaną m.in. w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Włocławku, Gdyni, Pile i Warszawie. Trzeci etap projektu przewiduje budowę 16 dodatkowych stacji, a do 2030 roku Grupa Orlen planuje uruchomić sieć ponad 100 stacji tankowania wodoru. Jako alternatywne źródło energii, wodór ma ogromny potencjał. Jest to paliwo bezemisyjne, które przyczynia się do redukcji zanieczyszczeń powietrza i poprawy jakości życia mieszkańców miast. Dzięki inwestycjom w infrastrukturę wodorową Polska może stać się liderem w dziedzinie zrównoważonego transportu w Europie.