Nowe regulacje unijne dotyczące alkomatów w ciężarówkach

Unia Europejska wprowadziła nowe przepisy mające na celu walkę z pijanymi kierowcami zawodowymi. Od lipca 2024 roku wszystkie nowo rejestrowane ciężarówki muszą być wyposażone w instalacje umożliwiające montaż alkomatów blokujących zapłon. To oznacza, że kierowcy będą musieli poddać się badaniu na obecność alkoholu przed uruchomieniem pojazdu. Jeśli alkomat wykryje alkohol w wydychanym powietrzu, zapłon pojazdu zostanie zablokowany. Nowe regulacje dotyczą jedynie instalacji umożliwiającej podłączenie alkomatu, a sam zakup i montaż urządzenia będzie obowiązkiem przewoźników. Przepisy mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach i wyeliminowanie przypadków prowadzenia pojazdów przez nietrzeźwych kierowców zawodowych.

Systemy bezpieczeństwa w nowych ciężarówkach

Oprócz instalacji do montażu alkomatów nowe ciężarówki będą musiały być wyposażone w szereg innych systemów bezpieczeństwa. Wśród nich znajdą się m.in. systemy monitorowania martwego pola, ostrzegania o osobach lub obiektach znajdujących się przed pojazdem, aktywacji świateł awaryjnych podczas gwałtownego hamowania, a także monitorowania ciśnienia w oponach przyczepy i naczepy. Holenderski producent DAF zastosował innowacyjne podejście – połączył alkomat z zaworem hamulca postojowego. Dzięki temu rozwiązaniu kierowca może uruchomić silnik w celu włączenia klimatyzacji czy doładowania akumulatorów, jednak nie będzie mógł ruszyć, dopóki nie przejdzie testu alkomatem.

Wpływ nowych regulacji na rynek ciężarówek

Nowe unijne regulacje mają na celu nie tylko poprawę bezpieczeństwa, ale także zwiększenie odpowiedzialności przewoźników za stan techniczny swoich pojazdów. Wprowadzenie obowiązkowych alkomatów i innych systemów bezpieczeństwa może jednak wpłynąć na wzrost kosztów produkcji ciężarówek, co z kolei przełoży się na ich ceny rynkowe. Podobna sytuacja miała miejsce na rynku samochodów osobowych, gdzie wprowadzenie nowych standardów wyposażenia spowodowało wzrost cen. W nadchodzących latach przewiduje się, że kolejne regulacje będą wprowadzać nowe obowiązki dla producentów ciężarówek, takie jak montaż systemów monitorujących zachowanie kierowcy czy czarnych skrzynek zapisujących dane przed wypadkiem.