Nowe odcinkowe pomiary prędkości w województwie śląskim – sieć CANARD coraz gęstsza

Generalna Inspekcja Transportu Drogowego poinformowała, że w ramach kolejnego etapu rozbudowy krajowego systemu automatycznego nadzoru do czerwca 2026 r. zostaną uruchomione 43 nowe urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości, z czego cztery powstaną na śląskich odcinkach autostrad A1 i A4. Po zakończeniu prac w całej Polsce działać będzie łącznie 114 instalacji tego typu, kontrolujących ponad 670 km dróg.

Z tego artykułu dowiesz się: które fragmenty A1 i A4 w województwie śląskim obejmie nowy system, w jaki sposób działa nowa generacja kamer do pomiaru średniej prędkości, jakie efekty przyniosły podobne instalacje w Polsce i za granicą, ile wyniesie koszt, harmonogram oraz skala inwestycji.

Kiedy i gdzie rozpocznie pracę nowy system?

Województwo śląskie zyska cztery nowe odcinki pomiaru średniej prędkości: trzy na autostradzie A1 (węzeł Częstochowa Południe – Woźniki, okolice Brodowe–Mykanów oraz węzły Zabrze Północ – Zabrze Zachód) oraz jeden na autostradzie A4 (węzeł Mikołowska – Murckowska w rejonie Katowic). Dodatkowo przygotowano pięć lokalizacji rezerwowych, które zostaną wykorzystane, jeśli w trakcie projektowania pojawią się przeszkody techniczne lub formalne.

Umowa z wykonawcą – firmą Sprint S.A. – przewiduje 76-tygodniowy cykl realizacji. Pierwsze instalacje wejdą do eksploatacji w połowie 2025 r., a wszystkie urządzenia muszą być gotowe i zalegalizowane najpóźniej do 30 czerwca 2026 r. Po rozbudowie sieć CANARD obejmie 114 odcinków, z czego osiem znajdzie się na A4, osiem na ekspresowej S7, pięć na A1, a pozostałe na drogach krajowych i innych trasach ekspresowych.

Jak działa odcinkowy pomiar prędkości najnowszej generacji?

Każdy kontrolowany fragment drogi wyposażony jest w dwie bramownice – na początku i końcu odcinka. Na bramownicach montowane są kamery Unicam VELOCITY 4, które automatycznie rejestrują tablice rejestracyjne wszystkich pojazdów, dokładny czas wjazdu i wyjazdu, a także dodatkowe parametry: długość fragmentu, numer pasa ruchu, obowiązujący limit prędkości oraz bieżące warunki oświetleniowe.

Oprogramowanie systemu oblicza średnią prędkość przejazdu i automatycznie przesyła zaszyfrowany pakiet danych do centralnej bazy CANARD w Warszawie. Jeśli kierowca przekroczy dozwolony limit, system generuje elektroniczny protokół, który po weryfikacji trafia do postępowania mandatowego. Zautomatyzowana procedura ogranicza ryzyko błędów ludzkich, skraca czas wystawiania mandatów i umożliwia bieżącą analizę natężenia ruchu.

Bezpieczeństwo na drogach: twarde dane i doświadczenia zagraniczne

Analizy GITD wskazują, że trzy lata po uruchomieniu istniejących odcinkowych pomiarów prędkości liczba wypadków na monitorowanych fragmentach spadła średnio o 57%, liczba ofiar śmiertelnych zmniejszyła się o 71%, a rannych – o 56%. Odsetek kierowców przestrzegających limitów prędkości wzrósł do 84%, co oznacza poprawę o ponad 20 punktów procentowych względem porównywalnych odcinków pozbawionych takiej kontroli.

Podobne wyniki notowano także w innych krajach. Włoskie badania przeprowadzone rok po wdrożeniu systemu Tutor na autostradach wykazały 22-procentowy spadek liczby wypadków i o połowę mniejszą liczbę ofiar śmiertelnych. W Wielkiej Brytanii redukcja kolizji na drogach objętych odcinkowym pomiarem sięgnęła 36%, a w Holandii – 30%. Eksperci bezpieczeństwa ruchu drogowego podkreślają, że pomiar średniej prędkości zachęca do stałego, a nie wybiórczego przestrzegania przepisów, dlatego efekt prewencyjny jest wyższy niż w przypadku klasycznych fotoradarów punktowych.

Koszt przedsięwzięcia i harmonogram rozbudowy sieci

Całkowity budżet obecnej fazy rozbudowy wynosi około 85 mln zł. Zaplanowane środki obejmują wykonanie analiz technicznych, projektów budowlanych, dostawę i montaż bramownic, doprowadzenie zasilania, instalację kamer, kalibrację oraz legalizację przyrządów pomiarowych. Wszystkie prace prowadzone są we współpracy Generalnej Inspekcji Transportu Drogowego, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz policji drogowej.

Najkrótszy nowy odcinek mierzy 900 m (na drodze krajowej 78 w Gorzycach), a najdłuższy 14 km (na ekspresowej S7 między Białobrzegami a Grójcem). W przypadku województwa śląskiego poszczególne odcinki autostradowe liczą od 2,5 do 7 km. Po zakończeniu inwestycji CANARD będzie nadzorować średnią prędkość na blisko 700 km kluczowych tras w całym kraju, tworząc najgęstszą sieć odcinkowych pomiarów w Europie Środkowej.