Możliwych powodów pojawienia się kontrolki ciśnienia opon jest kilka. Głównym zadaniem systemu TPMS (który monitoruje ciśnienie w oponach) jest informowanie o możliwym przebiciu ogumienia. Przebita opona oczywiście będzie wiązać się z koniecznością naprawy i może wymagać na przykład użycia koła zapasowego. Jednak kontrolka może również zapalić się wskutek zaniedbań w kontrolowaniu ciśnienia opon – przyjmuje się, że ubytek 0,1-0,2 bara miesięcznie mieści się w granicach normy. Każde odchylenie, będzie skutkowało zapaleniem się alarmu ostrzegawczego.

Temperatura otoczenia a ciśnienie w oponach

Na ciśnienie w oponach wpływa temperatura otoczenia. Na przykład spadek temperatury o 10 stopni Celsjusza może spowodować spadek ciśnienia nawet o 0,1 bara. Konsekwentnie wzrost temperatury o 10 stopni Celsjusza zwiększy ciśnienie w oponach o 0,1 bara. Dlatego kontrolka może zaskoczyć kierowcę szczególnie jesienią i zimą. Regularne sprawdzanie ciśnienia, zwłaszcza w okresach dużych wahań temperatur, jest kluczowe.

 Co robić, gdy kontrolka ciśnienia w oponach pojawi się podczas jazdy?

Kontrolka sygnalizująca niskie ciśnienie w oponach nie musi od razu oznaczać przebitej opony. W takiej sytuacji warto zatrzymać się na najbliższej stacji benzynowej lub w bezpiecznym miejscu i sprawdzić stan ogumienia. Kontrolka pojawia się zwykle przed utratą powietrza na tyle dużą, by znacząco wpłynęła na prowadzenie pojazdu. W przypadku nagłego spadku ciśnienia należy zatrzymać się natychmiast i sprawdzić każdą oponę.

Kontrolka ciśnienia w oponach – co zrobić, aby zgasła?

Kontrolka ciśnienia w oponach nie zniknie automatycznie po uzupełnieniu powietrza. Aby przestała świecić, wartość ciśnienia musi być zaprogramowana na podstawie aktualnego odczytu. W większości przypadków adaptacja czujników odbywa się poprzez komputer pokładowy samochodu. Należy uruchomić silnik i wybrać odpowiednią opcję w menu, a kontrolka zniknie. Jeśli jednak problem nie jest rozwiązany lub podejrzewa się, że z autem są problemy, warto udać się bezzwłocznie do mechanika.

Samochody po 2012 roku i system TPMS

Samochody produkowane po listopadzie 2012, które są sprzedawane w Unii Europejskiej są obowiązkowo wyposażone w system TPMS. Czujniki te informują kierowcę o zbyt niskim ciśnieniu w oponach, co poprawia bezpieczeństwo i komfort jazdy. Kontrolka TPMS może migotać lub świecić w sposób ciągły, informując o różnych sytuacjach.

Jeśli kontrolka TPMS migocze, może to oznaczać założenie opony bez czujnika ciśnienia lub awarię w systemie. Natomiast kontrolka świecąca w sposób ciagły informuje o spadku ciśnienia w oponie. W takim przypadku, po uzupełnieniu powietrza, kontrolka powinna zgasnąć. Warto jednak zwrócić uwagę na ewentualne inne objawy, takie jak znoszenie pojazdu czy drgania kierownicy.

Czujniki TPMS monitorują ciśnienie w oponach, przesyłając dane do komputera pokładowego pojazdu. Informacje te są przekazywane kierowcy poprzez kontrolkę na desce rozdzielczej. Czujniki są umieszczone wewnątrz opon, a ich baterie mają żywotność około 7–10 lat. Po tym czasie konieczna jest ich wymiana.

Kontrolka ciśnienia w oponach jest ważnym elementem systemu bezpieczeństwa w samochodzie. Regularne sprawdzanie ciśnienia, zwłaszcza przed dłuższą trasą, może zapobiec wielu problemom związanym z ogumieniem. Warto również znać oznaczenia kontrolki i potrafić właściwie zareagować w przypadku jej zapalenia się. W sytuacji awaryjnej, takiej jak przebita opona, niezbędne jest odpowiednie postępowanie, które zapewni bezpieczeństwo kierowcy i innych uczestników ruchu drogowego.