Choć sprzedaż SUV-ów rośnie w dwucyfrowym tempie, klasyczne rodzinne kombi segmentu D nadal mają grono wiernych odbiorców – zwłaszcza w Polsce, gdzie pojemny bagażnik i niższy w porównaniu z crossoverami środek ciężkości wciąż są w cenie. Z końcem 2025 r. w salonach pozostaje zaledwie kilku producentów oferujących ten typ nadwozia, jednak paleta napędów – od miękkich hybryd, przez odmiany plug-in, aż po pełne „elektryki” – jest szersza niż kiedykolwiek. Poniżej prezentujemy najnowsze generacje ośmiu modeli, które wciąż trzymają się koncepcji praktycznego kombi.
Audi A5 Avant
• silniki: benzynowe 150–367 KM, diesle 204 KM, plug-in 299–367 KM • bagażnik: 476–1424 l (PHEV 361–1306 l) • cena od 188 600 zł
Trzecia odsłona A5 weszła do sprzedaży w połowie 2024 r. i łączy rozwiązania techniczne z A4 oraz flagową stylistykę A6. W standardzie znajdują się 17-calowe felgi, dwustrefowa klimatyzacja automatyczna oraz rozbudowany system MMI z dwoma ekranami – 11,9″ przed kierowcą i 14,5″ pośrodku kokpitu. Wszystkie warianty napędu mają zautomatyzowane skrzynie biegów, a najbardziej wymagający klienci mogą doposażyć auto w napęd quattro, zawieszenie adaptacyjne i reflektory HD-LED.
BMW Serii 3 Touring
• silniki: benzynowe 156–551 KM, diesle 150–340 KM, plug-in 292 KM • bagażnik: 500–1510 l (PHEV 410–1420 l) • cena od 199 000 zł
Model G21, po modernizacji w 2022 r., wyróżnia się zakrzywionym panelem multimedialnym o przekątnej blisko 27″ (po połączeniu ekranów zegarów i systemu infotainment). Gamę otwiera wersja 318i z 1,5-litrowym silnikiem R3 MHEV, a zamyka ponad 550-konny M3 Touring z napędem na cztery koła i układem chłodzenia oleju z M4 GT3. Każda Seria 3 kombi dysponuje otwierną niezależnie szybą tylnej klapy oraz opcjonalnym zawieszeniem M z aktywnymi amortyzatorami.
BYD Seal 6 DM-i Touring
• silniki: hybrydowe plug-in 184–212 KM • bagażnik: 500–1535 l • cena od 159 100 zł
Chiński debiutant z technologią DM-i łączy silnik 1.5 z jednostką elektryczną i akumulatorem LFP „Blade”, który – zależnie od wersji – zapewnia 50 lub 100 km jazdy bez udziału silnika spalinowego. Na liście wyposażenia bazowego znajdziemy asystenta jazdy w korku, system utrzymania pasa ruchu oraz obracany w pionie i poziomie ekran multimediów 12,8″, znany już z modeli Atto 3 i Seal U.
Mercedes-Benz Klasy C Kombi
• silniki: benzynowe 170–421 KM, diesle 163–265 KM, plug-in 313–680 KM • bagażnik: 490–1510 l (PHEV 360–1375 l) • cena od 212 700 zł
Oznaczenie fabryczne S206 zdradza wprowadzenie nowej platformy z instalacją 48 V, która zasila układ mild hybrid w każdej wersji spalinowej. Na desce dominują dwa wyświetlacze – 12,3″ przed kierowcą i pionowy 11,9″ dotykowy na konsoli. Hybryda C 300 e dysponuje akumulatorem 25,4 kWh, co przekłada się na około 110 km zasięgu bezemisyjnego – jeden z najlepszych wyników w klasie.
Škoda Superb Combi
• silniki: benzynowe 150–265 KM, diesle 150–193 KM, plug-in 204 KM • bagażnik: 690–1920 l (PHEV 510–1770 l) • cena od 150 600 zł
Czwarta generacja czeskiego bestsellera, pokazana pod koniec 2023 r., zachowała rekordową pojemność kufra, w praktyce mieszczącą aż cztery walizki typu check-in ustawione jedna na drugiej. Odświeżona elektronika pozwoliła przenieść większość fizycznych przycisków na ekran 10″, lecz wciąż pozostawiono klasyczne pokrętła do sterowania temperaturą – za co model zyskał pochwały ergonomistów. Wszystkie odmiany wyposażono w system przygotowania pokolizyjnego Crew Protect Assist.
Volkswagen Passat Variant
• silniki: benzynowe 150–265 KM, diesle 122–193 KM, plug-in 204–272 KM • bagażnik: 690–1920 l (PHEV 510–1770 l) • cena od 157 190 zł
Dziewiąta generacja Passata jest już dostępna wyłącznie jako kombi, co wynika z przejęcia roli limuzyny w gamie przez Arteona i elektrycznego ID.7. Nowością są miękkie hybrydy 1.5 TSI evo2 oraz dwie wersje 1.5 eHybrid o zasięgu do 120 km w cyklu mieszanym WLTP. Sześć linii stylizacyjnych pozwala precyzyjnie dobrać wyposażenie, a w opcjach znalazły się klimatyzowane fotele ErgoActive z 10-stopniową pneumatyczną regulacją podparcia.
Volkswagen ID.7 Tourer
• silniki: elektryczne 286–340 KM • bagażnik: 605–1714 l • cena od 186 690 zł
Elektryczne kombi bazuje na platformie MEB+ i występuje z akumulatorami 77 oraz 86 kWh. Wersja Pro S z większym magazynem energii przekracza 680 km zasięgu według WLTP, a ładowanie prądem stałym sięga 200 kW. Znaczną szerokość kabiny uzyskano dzięki 2966 mm rozstawu osi, czyli więcej niż w obecnym Passacie. W pakiecie Travel Assist drugiej generacji system potrafi zmienić pas po zaakceptowaniu przez kierowcę dotykiem kierunkowskazu.
Volvo V60
• silniki: benzyna 197 KM (MHEV), plug-in 350–455 KM • bagażnik: 519–1431 l • cena od 197 900 zł
Szwedzki producent zapowiedział przejście na SUV-y i crossovery, ale V60 pozostanie w ofercie do 2026 r. Odświeżona w 2023 r. wersja Recharge T8 AWD dysponuje baterią 18,8 kWh i przyspiesza do 100 km/h w 4,6 s. Wnętrze niezmiennie stawia na skandynawski minimalizm – fizyczne przyciski ograniczono do niezbędnego minimum, a system Google Automotive obsługuje głosowo klimatyzację, nawigację i multimedia.