Plany budowy autostrady A50 i drogi ekspresowej S50

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła swoje plany inwestycyjne na 2024 rok, w których znalazły się nowe projekty drogowe: autostrada A50 oraz droga ekspresowa S50. Te trasy mają kluczowe znaczenie dla odciążenia istniejącej infrastruktury drogowej w okolicach Warszawy, a także dla poprawy dostępu do CPK. Nowa autostrada A50 i droga ekspresowa S50 mają przebiegać wokół stolicy i stworzyć tzw. duży ring komunikacyjny. Dzięki temu możliwe będzie zmniejszenie natężenia ruchu na istniejących drogach, takich jak krajowa 50 oraz droga ekspresowa S2, znana jako mała obwodnica Warszawy. Każdego dnia przez te trasy przejeżdża nawet 200 tys. pojazdów, co powoduje duże korki i utrudnienia w ruchu.

Szczegóły techniczne nowych tras

Planowana długość autostrady A50 wynosi około 98 km, natomiast droga ekspresowa S50 będzie miała długość około 165 km. Inwestycje są częścią Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku, z perspektywą do 2033 roku. W ramach tych inwestycji planowane jest odciążenie istniejących dróg oraz poprawa komfortu podróży dla kierowców. Proces przygotowania ostatecznego przebiegu tras A50 i S50 jest złożony i wymaga uwzględnienia wielu czynników, takich jak przebieg przez Mazowiecki Park Krajobrazowy czy sąsiedztwo Narodowego Centrum Badań Jądrowych. Szacuje się, że przetarg na projekt i roboty budowlane zostanie zamknięty do 2025 roku, a zakończenie budowy planowane jest na 2029 rok.

Obecny stan sieci drogowej w Polsce

Na ten moment polscy kierowcy mają do dyspozycji sieć dróg szybkiego ruchu o długości 5128 km, w tym 1849,2 km autostrad oraz 3278,8 km dróg ekspresowych. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów celem jest stworzenie sieci dróg szybkiego ruchu o łącznej długości około 7980 km, w tym około 2100 km autostrad. W bieżącym roku GDDKiA podpisała już 25 umów na realizację nowych odcinków dróg oraz remonty istniejących tras, które obejmują łącznie 333 km nowych dróg o wartości przekraczającej 12 mld 400 mln zł. Z raportu GDDKiA wynika, że oprócz wspomnianych 333 km, w przetargu znajduje się 21 zadań obejmujących 183 km dróg. Ponadto trwają przygotowania do realizacji ponad 3 tys. km nowych dróg, z czego niemal połowa będzie miała klasę drogi ekspresowej.