Przełomowa inwestycja dla Szczecina

Zachodnia Obwodnica Szczecina to jedna z najbardziej oczekiwanych inwestycji drogowych w regionie. Wiceminister Infrastruktury Arkadiusz Marchewka podkreślił znaczenie tego przedsięwzięcia, które nie tylko rozwiąże problem tranzytu przez centrum miasta, ale także znacznie skróci trasę na wybrzeże i poprawi jakość życia mieszkańców. Oprócz nowej nawierzchni i infrastruktury drogowej obwodnica usprawni ruch i odciąży obecne drogi – A6, S3 i S6. Dzięki temu możliwe będzie ominięcie centrum miasta, co zmniejszy natężenie ruchu, zwłaszcza w miesiącach letnich, kiedy dochodzi do dużych spowolnień i korków. Nowa droga będzie miała również kluczowe znaczenie dla Polic położonych na północ od Szczecina – skróci trasę do węzła Goleniów Północ z obecnych 58 km do 23 km.

ZRID – klucz do rozpoczęcia budowy

Decyzja ZRID jest niezbędna, aby przyszły wykonawca mógł rozpocząć prace budowlane. Umożliwi ona również zatwierdzenie granic terenu pod budowę trasy oraz rozpoczęcie procedury przejęcia nieruchomości pod drogę. Właściciele terenów objętych inwestycją zostaną poinformowani przez Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki o wszczęciu postępowania, a następnie o wydaniu decyzji ZRID. Wówczas rozpocznie się proces odszkodowawczy prowadzony przez Wojewodę Zachodniopomorskiego.

Nowa trasa – kluczowe elementy inwestycji

Projekt Zachodniej Obwodnicy Szczecina zakłada budowę 48,9 km drogi ekspresowej, która została podzielona na trzy odcinki realizacyjne: Kołbaskowo – Dołuje, Dołuje – Police oraz Police – Goleniów. Najbardziej imponującym elementem tej inwestycji będzie tunel pod Odrą o długości 5 km, który po ukończeniu stanie się najdłuższym tego typu obiektem w Polsce. Tunel będzie dwururowy, a każda nawa zostanie wyposażona w dwupasmową jezdnię. Dodatkowo zaplanowano 19 przejść poprzecznych między nawami, służących m.in. ewakuacji w sytuacjach awaryjnych. Oprócz tunelu inwestycja obejmie również budowę wiaduktów, przejść dla zwierząt, miejsc obsługi podróżnych (MOP) oraz szeregu węzłów drogowych, takich jak Będargowo, Dobra, Tanowo czy Goleniów Północ. Nowa infrastruktura znacząco usprawni komunikację w regionie, zarówno dla mieszkańców, jak i przedsiębiorców, w tym dla zakładów chemicznych w Policach.

Podział na trzy odcinki realizacyjne

Kołbaskowo – Dołuje (13,6 km). Odcinek rozpocznie się na połączeniu z II etapem obwodnicy Przecławia i Warzymic. Na trasie przewidziano dwa węzły drogowe i 18 obiektów mostowych, w tym 8 przejść dla zwierząt. Powstanie tu również obwód utrzymania drogi przy węźle Siadło Górne.

Dołuje – Police (11,9 km). Na tym odcinku powstaną dwa węzły drogowe i 14 obiektów mostowych, w tym cztery górne przejścia dla zwierząt i pięć dolnych. Trasa poprowadzi między miejscowościami Sławoszewo i Bartoszewo, a także przetnie drogi powiatowe oraz zapewni nowe połączenia komunikacyjne.

Police – Goleniów (23,4 km). Odcinek obejmuje budowę węzła Police oraz przeprowadzenie tunelu pod Odrą. Trasa połączy się z istniejącymi drogami ekspresowymi S3 i S6 na węźle Goleniów Północ, który zostanie rozbudowany. Wzdłuż tego odcinka przewidziano także MOP Bolesławice z rezerwą terenu pod budowę stacji paliw i restauracji.

Przygotowania do realizacji – finał wieloletnich prac

Idea budowy Zachodniej Obwodnicy Szczecina powstała już na przełomie lat 80. i 90. XX wieku. Od tamtej pory przygotowywano dokumentację i koncepcje trasy, co ostatecznie zaowocowało wpisaniem w 2015 roku obwodnicy do rozporządzenia Rady Ministrów jako przebieg drogi ekspresowej S6. Po latach analiz i prac nad dokumentacją w 2017 roku uzyskano ostateczną decyzję środowiskową dla inwestycji. W 2022 roku rozpoczęto opracowywanie szczegółowego projektu budowlanego, a prace zostały podzielone na poszczególne odcinki realizacyjne. Łączny koszt przygotowania projektu sięgnął 60 mln zł. W ramach tych działań przeprowadzono szeroko zakrojone badania podłoża, w tym wiercenia na głębokość 90 m w miejscach, gdzie zaplanowano tunel pod Odrą.

Złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID to kulminacja wieloletnich przygotowań i początek kolejnego etapu prac nad tą kluczową inwestycją. GDDKiA podkreśla, że po uzyskaniu decyzji ZRID będzie można ogłosić przetarg na wykonawcę prac budowlanych, co oznacza, że realizacja obwodnicy zbliża się wielkimi krokami.