Volvo odsłoniło w Chinach najnowsze wcielenie modelu XC70 z napędem plug-in hybrid, ustanawiając cenę promocyjną 269 900 juanów (około 37 100 dolarów) i wyznaczając mocny akcent w walce o klientów segmentu zelektryfikowanych SUV-ów klasy średniej. Szwedzka marka, należąca do chińskiej grupy Geely, wykorzystuje rosnące zapotrzebowanie na auta z możliwością ładowania z gniazdka, oferując pojazd o maksymalnej mocy 462 KM, zasięgu elektrycznym do 212 km (norma CLTC) i łącznym przejazdem przekraczającym 1 200 km.

Dlaczego premiera w Państwie Środka ma znaczenie

Chiny odpowiadają dziś za około jedną trzecią globalnej sprzedaży pojazdów osobowych, a samochody typu NEV (New Energy Vehicle) – czyli elektryczne i hybrydy plug-in – cieszą się rekordowym popytem wspieranym przez dopłaty rządowe oraz rozwiniętą sieć ładowarek. W 2024 r. udział PHEV w całkowitej sprzedaży przekroczył 12 proc., a prognozy wskazują na dalszy wzrost. Debiut XC70 PHEV wpisuje się w strategię Volvo zakładającą, że do końca dekady cała gama marki będzie dostępna wyłącznie w wersjach elektrycznych lub hybrydowych, przy czym połowę mają stanowić auta w pełni BEV. Lokalna produkcja w zakładzie Taizhou pozwala ograniczyć koszty logistyczne i cła importowe, a jednocześnie skraca czas dostaw do salonów w największych ośrodkach sprzedaży – Pekinie, Szanghaju oraz Kantonie.

Zespół napędowy i parametry akumulatora

XC70 PHEV powstaje w czterech odmianach mocy. Bazowa korzysta z turbodoładowanego trzycylindrowego silnika benzynowego 1.5 T współpracującego z elektromotorem zintegrowanym z osią przednią; w wersjach wyższych dołącza drugi silnik przy tylnej osi, dając napęd na cztery koła. Klienci mają do wyboru dwa pakiety baterii: 21,2 kWh zapewniający 116 km jazdy na prądzie oraz 39,6 kWh oferujący nawet 212 km przy spokojnym stylu prowadzenia. Obsługa ładowania prądem stałym do 80 proc. w 23 minuty oraz pokładowe gniazdo zasilania 6 kW dla urządzeń zewnętrznych podnoszą praktyczność podczas podróży i biwaków. Topowa konfiguracja generuje 462 KM, 650 Nm momentu i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,3 s, a wszystkie warianty uzyskują prędkość maksymalną ograniczoną elektronicznie do 180 km/h – zgodnie z polityką bezpieczeństwa Volvo.

Nadwozie, aerodynamika i skandynawska stylistyka

Pod względem gabarytów pojazd plasuje się między popularnymi w Europie modelami XC60 i XC90. Nadwozie mierzy 4 815 mm długości, 1 890 mm szerokości oraz 1 650 mm wysokości przy rozstawie osi 2 895 mm. Projektanci postawili na czyste, wyciszone powierzchnie i zamknięty grill w kolorze nadwozia, który zmniejsza opór powietrza. Reflektory w kształcie „Młota Thora” korzystają z diod matrycowych, automatycznie maskując światło dla nadjeżdżających pojazdów. Z tyłu rozciągnięte pionowo lampy LED tworzą świetlny podpis charakterystyczny dla szwedzkiej marki, a felgi w rozmiarze 19–21 calu dostępne są w siedmiu wariantach wykończenia. Współczynnik oporu powietrza Cd wynosi 0,29, co jak na SUV-a tej wielkości stanowi konkurencyjną wartość, przekładającą się na niższe zużycie energii.

Wnętrze i cyfrowe rozwiązania

Kokpit utrzymano w minimalistycznym duchu skandynawskiego wzornictwa: dominują jasne barwy, naturalne forniry i tapicerki z mieszanki wełny oraz materiałów z recyklingu. Centralny ekran dotykowy o przekątnej 15,4 cala współpracuje z 12,3-calowym zestawem wskaźników oraz wyświetlaczem HUD, tworząc trójpoziomowy interfejs. System infotainment bazuje na Android Automotive OS i oferuje bezprzewodową integrację Apple CarPlay wraz z aktualizacjami OTA. Za nagłośnienie odpowiada 23-głośnikowy układ Harman Kardon o mocy 1 410 W. Producent rozbudował funkcje asystenta głosowego, umożliwiając sterowanie czterostrefową klimatyzacją, planowaniem trasy czy regulacją foteli. Dzięki 24 czujnikom (radar, lidary, kamery) auto dysponuje 21 funkcjami wsparcia, w tym adaptacyjnym tempomatem, półautonomicznym prowadzeniem w korku do 130 km/h oraz zdalnym parkowaniem.

Produkcja, eksport i perspektywy sprzedaży

Taizhou, jedna z najnowocześniejszych fabryk w sieci Volvo, została przygotowana do jednoczesnej produkcji układów spalinowych, hybrydowych oraz w pełni elektrycznych. Linie montażowe korzystają z rozwiązań Przemysłu 4.0, takich jak roboty współpracujące z pracownikami (cobots) oraz systemy kontroli jakości oparte na sztucznej inteligencji. XC70 PHEV ma trafić na ponad 70 rynków, przy czym pierwszeństwo otrzyma region Azji i Pacyfiku, następnie Ameryka Północna i wybrane kraje Europy. Analitycy przewidują, że atrakcyjna relacja ceny do wyposażenia w połączeniu z długim zasięgiem elektrycznym pozwoli nowemu Volvo rywalizować z takimi modelami jak Toyota RAV4 PHEV, Ford Kuga Plug-In Hybrid, a na rynku chińskim również z rosnącą liczbą lokalnych konkurentów spod znaku BYD czy Li Auto. Marka zapowiada, że bieżące doświadczenia posłużą do szybkiego wprowadzenia pełnej wersji elektrycznej XC70, planowanej na drugą połowę dekady.