Pierwszeństwo mamy dopiero po dojechaniu do końca zanikającego pasa ruchu

Jazda na suwak spełnia swoją rolę prawidłowo przy przestrzeganiu określonych zasad. Jedną z nich jest konieczność dojechania do końca zanikającego pasa ruchu. Dopiero wtedy mamy zgodnie z prawem pierwszeństwo przed autem znajdującym się na pasie obok.

Metoda jazdy na suwak funkcjonuje jedynie w sytuacji łączenia się dwóch pasów w jeden. Musi zatem pojawić się pas zanikający, za który zdecydowanie nie można uznać pasa do skrętu. Kierowcy podróżujący pasem do jazdy na wprost nie mają obowiązku wpuszczać przed siebie samochodów z pasu do skrętu, gdyż jest on w pełni przepustowy i nie kończy swojego biegu.

Włączając się do ruchu z pasa rozbiegowego, nie mamy pierwszeństwa

Choć pas rozbiegowy jest również zanikającym, to jazda nim nie obliguje kierowców z sąsiedniego pasa do wpuszczenia naszego auta przed siebie. Pas rozbiegowy ma jedynie ułatwić płynne włączenie się do ruchu po wyjeździe ze stacji benzynowej lub parkingu, co ma szczególne znaczenie na drogach ekspresowych i autostradach. Jazda na suwak zadziała wyłącznie w momencie, w którym na sąsiednich pasach jest korek.

Jazda na suwak działa, gdy wszystkie pasy w jednym kierunku są zakorkowane

Omawiana zasada funkcjonuje tylko, jeśli na obydwu pasach ruchu prowadzących w tym samym kierunku w czasie korków. Zatem kiedy mamy do czynienia z drogą dwupasmową i chcemy opuścić korek powstały na jednym z pasów, musimy przepuścić kierowców jadących sąsiednim pasem, gdzie ruch jest płynny.

Jazda na suwak. Czy znak światłami dłonią jest konieczny?

Przy jeździe na suwak kierowcy nie muszą dawać sobie żadnych znaków. Jazda na suwak obowiązuje nie jako element kultury drogowej, a raczej prawo. Prowadzący jadący zanikającą czy zablokowaną częścią jezdni może z niego po prostu skorzystać. Ma prawo zjechać ze znikającego pasa.

Od końca roku 2019 jazda na suwak jest w Polsce obowiązkowa. To wtedy w prawie o ruchu drogowym pojawił się art. 22 ust. 4a i 4b. To właśnie w nich opisane zostały zasady szczegółowe. Kiedy zatem występuje obowiązek jazdy na suwak? W pierwszej kolejności musi zostać spełnionych kilka warunków. Warunki te muszą wystąpić jednocześnie.

  • Mowa o warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na całej jezdni, a nie tylko zablokowanym pasie. Suwak obowiązuje wyłącznie, gdy na jezdni pojawi się zator drogowy, a samochody jadą bardzo wolno.
  • Droga musi się składać z więcej niż jednego pasa ruchu poprowadzonego w tym samym kierunku jazdy.
  • Jeden z pasów ruchu musi być zablokowany z uwagi np. na prowadzenie robót drogowych czy zdarzenie drogowe, ewentualnie musi zanikać.