Pompa ciepła w elektrycznym Fordzie Explorerze
Elektryczny Ford Explorer został wyposażony w opcjonalną pompę ciepła, która jest szczególnie przydatna w chłodniejszych miesiącach, kiedy pojazdy elektryczne muszą zużywać energię z akumulatora na ogrzewanie kabiny. W przeciwieństwie do pojazdów spalinowych, które generują ciepło odpadowe, samochody elektryczne nie mają naturalnego źródła ciepła. Dlatego standardowe ogrzewanie w „elektrykach” pobiera energię z akumulatora, co może wpływać na zmniejszenie zasięgu pojazdu. Pompa ciepła, w którą można wyposażyć Forda Explorera, działa podobnie do klimatyzacji, ale odwrotnie. Wykorzystuje kompresję czynnika chłodniczego, aby generować ciepło, które następnie jest dostarczane do kabiny. Ten proces jest znacznie bardziej wydajny energetycznie w porównaniu z tradycyjnym ogrzewaniem elektrycznym. Dzięki temu systemowi Explorer zużywa mniej energii na ogrzewanie wnętrza, co wpływa na poprawę zasięgu – kluczową cechę w warunkach chłodniejszych temperatur, typowych dla Polski.
Jak działa pompa ciepła w praktyce?
Pompa ciepła działa na zasadzie kompresji i rozprężania czynnika chłodniczego, który wytwarza ciepło, kierowane następnie do kabiny pojazdu. Dzięki temu procesowi, w temperaturach poniżej 10 stopni Celsjusza, system pompy ciepła może ograniczyć zużycie energii nawet o 1 kW, co pozwala na dłuższe korzystanie z pojazdu bez potrzeby ładowania akumulatora. System nie tylko ogrzewa wnętrze, ale także wspiera zarządzanie temperaturą akumulatora, co jest kluczowe dla wydajności i trwałości baterii w zmiennych warunkach atmosferycznych.
Zasięg i ładowanie – Explorer dostosowany do dłuższych podróży
Elektryczny Ford Explorer jest dostępny w dwóch wersjach napędu – na tylne koła (RWD) lub z napędem na wszystkie koła (AWD). W zależności od wersji pojazd może osiągać moc od 170 do aż 340 KM, a jego zasięg wynosi do 602 km w przypadku RWD z baterią o zwiększonej pojemności. Ten zasięg jest możliwy dzięki zoptymalizowanemu zarządzaniu energią, w czym pomaga także pompa ciepła, która ogranicza konieczność korzystania z energii na ogrzewanie. Ford Explorer obsługuje szybkie ładowanie prądem stałym (DC) o mocy do 185 kW, co pozwala na naładowanie pojazdu od 10% do 80% w około 25-26 minut, w zależności od wersji. Samochód obsługuje również ładowanie prądem przemiennym (AC) o mocy do 11 kW, co daje użytkownikom elastyczność w zakresie doładowywania akumulatora zarówno na stacjach szybkiego ładowania, jak i w domowych warunkach.
Komfort i zaawansowane technologie na pokładzie
Elektryczny Ford Explorer oferuje bogate wyposażenie już w wersji podstawowej, co sprawia, że jest atrakcyjną propozycją w segmencie SUV-ów średniej wielkości. Na liście standardowych funkcji znajdziemy m.in. system multimedialny SYNC Move z DAB+, dwustrefową klimatyzację oraz fotel kierowcy z funkcją masażu. Nowoczesne systemy wspierające kierowcę i pasażerów zapewniają bezpieczeństwo i wygodę, a opcjonalna pompa ciepła dodatkowo zwiększa komfort termiczny. Ford Explorer wyróżnia się również eleganckim, nowoczesnym designem łączącym niemiecką precyzję z amerykańskim stylem. Przestronne wnętrze i zaawansowane technologie sprawiają, że jest to pojazd idealny dla rodzin, które cenią sobie komfort i praktyczność, ale również dla osób podróżujących na większe odległości.