Osiem ofert w przetargu na obwodnicę Skaryszewa i rozbudowę DK9

Obwodnica Skaryszewa oraz modernizacja drogi krajowej nr 9 to kluczowe inwestycje, które mają odciążyć lokalny ruch i poprawić bezpieczeństwo zarówno kierowców, jak i pieszych oraz rowerzystów. W przetargu na realizację tego zadania wzięło udział osiem firm budowlanych. Najtańszą ofertę złożyła firma Mirbud, która wyceniła inwestycję na około 279 milionów złotych. Kolejne oferty były nieco droższe, m.in. propozycja Mostostalu Warszawa opiewająca na ponad 279,6 mln zł oraz oferta Polaqua wynosząca około 311,6 mln zł. Oferty zostały poddane szczegółowej analizie. Wykonawca, który zostanie wybrany, rozpocznie realizację projektu na początku 2025 roku, o ile nie pojawią się odwołania. Czas realizacji inwestycji wynosi 36 miesięcy, a zakończenie prac jest planowane na ostatni kwartał 2028 roku. W ciągu tych trzech lat wykonawca będzie zobowiązany nie tylko do wybudowania obwodnicy i rozbudowy DK9, ale także do opracowania odpowiedniej dokumentacji i uzyskania wszelkich wymaganych zezwoleń.

Zakres prac – co zostanie zrealizowane?

Zakres projektu obejmuje budowę obwodnicy Skaryszewa oraz rozbudowę drogi krajowej nr 9 na odcinku pomiędzy Skaryszewem a początkiem obwodnicy Iłży. Zadaniem wybranego wykonawcy będzie opracowanie projektu budowlanego, uzyskanie wszelkich decyzji administracyjnych oraz wykonanie prac budowlanych zgodnie z najwyższymi standardami bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Na nowo zaprojektowanej trasie powstaną między innymi obiekty inżynierskie, drogi do obsługi ruchu lokalnego, oświetlenie, chodniki i ciągi pieszo-rowerowe, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Projekt przewiduje, że ponad 5 km nowej drogi, która będzie przebiegała przez gminę Skaryszew, znacząco usprawni ruch i poprawi jakość życia lokalnych mieszkańców. Dla kierowców korzystających z drogi krajowej nr 9 oznacza to możliwość płynniejszego przejazdu przez ten odcinek.

Obwodnica Skaryszewa – nowy przebieg DK9

Obwodnica Skaryszewa, która zostanie zbudowana w ramach drogi krajowej nr 9, będzie przebiegać po zachodniej stronie miasta Skaryszew. Trasa została zaprojektowana jako droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), co oznacza, że zapewni nie tylko płynny przepływ pojazdów, ale także bezpieczeństwo na trasie. Obwodnica będzie miała jedną jezdnię z jednym pasem ruchu w każdą stronę, co umożliwi bezpieczne połączenie z istniejącą drogą. Dostęp do nowej drogi będzie możliwy poprzez trzy strategicznie rozmieszczone skrzyżowania: dwa z DK9 oraz jedno z drogą wojewódzką nr 733. Nowa infrastruktura zapewni wygodny dojazd zarówno dla mieszkańców, jak i kierowców korzystających z trasy tranzytowej.

Rozbudowa DK9 – od Skaryszewa do Iłży

Drugim ważnym elementem projektu jest rozbudowa odcinka DK9 między Skaryszewem a początkiem obwodnicy Iłży. Droga zostanie dostosowana do parametrów klasy GP, co oznacza nową konstrukcję jezdni oraz modernizację infrastruktury drogowej. Na trasie przewidziano m.in. przebudowę 18 skrzyżowań, co pozwoli na bezpieczniejsze i bardziej płynne poruszanie się pojazdów na tym odcinku. Dodatkowo, z myślą o pieszych i rowerzystach, zaplanowano budowę ciągów pieszo-rowerowych oraz zatok autobusowych, które ułatwią codzienny ruch lokalny i zapewnią komfortowe warunki dla podróżnych korzystających z transportu publicznego. Rozbudowa obejmie również nowoczesne systemy odwodnienia, które poprawią bezpieczeństwo jazdy w trudnych warunkach pogodowych i zapobiegną gromadzeniu się wody na jezdni. Inwestycja przewiduje także instalację urządzeń ochrony środowiska, co oznacza lepszą kontrolę emisji hałasu oraz minimalizację negatywnego wpływu na okoliczne tereny.

Harmonogram realizacji inwestycji

Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest na pierwszy kwartał 2025 roku, pod warunkiem, że nie pojawią się odwołania. Realizacja inwestycji przewidziana jest na 36 miesięcy, co oznacza, że całość prac powinna zakończyć się do końca 2028 roku. W pierwszym etapie wykonawca będzie zobowiązany do złożenia wniosku o decyzję ZRID (Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej) – ten proces musi zostać ukończony w ciągu pierwszych 10 miesięcy od daty podpisania umowy. Po uzyskaniu niezbędnych zezwoleń rozpocznie się realizacja fizycznych prac budowlanych, które obejmą przygotowanie terenu, budowę nowej nawierzchni, instalację infrastruktury drogowej oraz montaż urządzeń zapewniających ochronę środowiska i bezpieczeństwo na drodze. Całość inwestycji będzie monitorowana przez inwestora, aby zapewnić jej terminowe i zgodne z planem wykonanie.

Budowa obwodnicy Skaryszewa i rozbudowa DK9 to kluczowe kroki w kierunku rozwoju i modernizacji infrastruktury drogowej w Polsce. Inwestycja nie tylko przyczyni się do poprawy komunikacji w regionie, ale także wzmocni gospodarkę – ułatwi transport towarów i zapewni efektywniejsze połączenia na trasach krajowych.