Oczyszczanie placu budowy i przygotowania do montażu
Po ustąpieniu powodzi, która zniszczyła tymczasowy most nad rzeką Białą Głuchołaską, ruszyły intensywne prace porządkowe. Firma budowlana Himmel i Papesch Opole, przy wsparciu wojsk inżynieryjnych, zajmuje się oczyszczaniem terenu i przygotowaniem do budowy nowej przeprawy. Z koryta rzeki wyciągane są elementy poprzedniego mostu oraz wszelkie przeszkody, które mogą utrudniać dalsze prace. Na miejsce przybył ciężki sprzęt wojskowy z Niska, który ułatwia proces odgruzowywania terenu. Z kolei z Legionowa dotarły pierwsze transporty z elementami mostu tymczasowego. Prace obejmują również przygotowanie przyczółków i najazdów, co ma zapewnić stabilność nowej konstrukcji. Ze względu na zwartą zabudowę w okolicy większe elementy mostu będą składowane poza placem budowy i transportowane na miejsce montażu w miarę postępu prac.
Most DMS-65 – technologia budowy przepraw tymczasowych
Do budowy tymczasowej przeprawy nad rzeką Białą Głuchołaską zostanie wykorzystany most typu DMS-65. Jest to stalowa konstrukcja, której używa się do budowy tymczasowych przepraw i objazdów, zwłaszcza w sytuacjach awaryjnych, takich jak usuwanie skutków klęsk żywiołowych. Wojska inżynieryjne deklarują, że po oczyszczeniu placu budowy i przygotowaniu platformy pod żurawia montaż mostu zajmie tylko kilka dni. Most DMS-65 to konstrukcja, która była już wcześniej wykorzystywana m.in. przy budowie tymczasowych przepraw w Kiezmarku, podczas remontu mostu na Wiśle w ciągu DK7. Most jest solidny i wytrzymały, dzięki czemu będzie w stanie znieść duże obciążenia, jakie niesie ze sobą ruch kołowy w obu kierunkach, a także zapewni bezpieczne przejście dla pieszych.
Zniszczenia po powodzi i konieczność odbudowy przeprawy
Powódź, która nawiedziła Głuchołazy, zniszczyła zarówno tymczasową przeprawę, jak i konstrukcję nowo budowanego mostu, który miał być gotowy pod koniec roku. Tymczasowy most, który funkcjonował nad rzeką Białą Głuchołaską, miał długość 47 metrów i szerokość 10 metrów. Obsługiwał ruch w obu kierunkach, a po jednej stronie znajdował się chodnik dla pieszych. Niestety, siła nurtu rzeki okazała się na tyle potężna, że porwała zarówno tymczasowy most, jak i część konstrukcji budowanego mostu docelowego. Prace nad nowym mostem docelowym, który ma być częścią rozbudowy DK40, zostały przerwane, a ich wznowienie planowane jest po zakończeniu budowy mostu tymczasowego. Nowy obiekt, który miał zostać posadowiony o metr wyżej niż poprzednia konstrukcja, miał mieć trzy przęsła i wyższe parametry nośności. Obecnie prace koncentrują się na przywróceniu podstawowej komunikacji poprzez most tymczasowy, co pozwoli na dalsze działania przy budowie nowej przeprawy.
Perspektywy na zakończenie prac i przywrócenie ruchu
Prace przy budowie tymczasowego mostu w Głuchołazach przebiegają zgodnie z harmonogramem, a wojska inżynieryjne oraz wykonawcy dążą do jak najszybszego zakończenia robót. Dzięki wsparciu Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych, która wypożyczyła elementy mostu DMS-65, możliwe jest szybkie złożenie całej konstrukcji. Zgodnie z planem montaż powinien zająć tylko kilka dni po przygotowaniu odpowiedniego sprzętu, w tym żurawia o masie 300 ton, który będzie kluczowy do umieszczenia mostu nad rzeką.
Uruchomienie tymczasowej przeprawy pozwoli na przywrócenie ruchu kołowego i pieszego w obu kierunkach, co jest kluczowe dla mieszkańców miasta i okolicznych terenów, które zostały dotknięte powodzią. To umożliwi również kontynuowanie budowy nowego mostu, który ma docelowo poprawić warunki komunikacyjne na trasie DK40. Planowane zakończenie budowy mostu tymczasowego powinno nastąpić jeszcze w tym roku.