Zmiany w taryfikatorze mandatów

Polscy kierowcy mogą spodziewać się znaczących zmian w taryfikatorze mandatów. Planowane modyfikacje mają na celu podniesienie kar za nieprawidłowe parkowanie, które w niektórych przypadkach mogą wzrosnąć z obecnych 100 zł do nawet 1500 zł. Taki wniosek płynie z odpowiedzi Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji na pismo grupy posłów, którzy zwrócili uwagę na absurdalną sytuację związaną z niskimi mandatami za parkowanie. Obecny taryfikator mandatów za wykroczenia związane z parkowaniem nie był nowelizowany od ponad 20 lat, co doprowadziło do sytuacji, w której kierowcom bardziej opłaca się łamać przepisy, niż ich przestrzegać. Posłowie Paulina Matysiak, Klaudia Jachira i Franciszek Sterczewski zwrócili uwagę, że obecne stawki grzywien są znacznie niższe niż opłaty dodatkowe za nieuprawniony postój w strefie płatnego parkowania.

Absurdalne różnice w karach

Posłowie przytoczyli przykłady, które obrazują absurd obecnego systemu. Dwudniowy postój w płatnej strefie w Warszawie kosztuje 114 zł, a postawienie auta na wyznaczonym miejscu bez wniesienia opłaty za parkowanie to 600 zł kary. Natomiast pozostawienie samochodu na dwa dni w strefie, ale na przystanku autobusowym, kosztuje kierowcę tylko 100 zł mandatu. Taki stan rzeczy sprawia, że kierowcy świadomie łamią przepisy. Wiedzą, że kara za nieprawidłowe parkowanie jest niższa niż opłata za legalny postój. Nowe propozycje zakładają zwiększenie kar za wykroczenia związane z parkowaniem oraz wprowadzenie zasady podwójnego karania za recydywę. Oznacza to, że kierowcy łamiący przepisy w krótkim odstępie czasu, mogliby otrzymać wyższe mandaty za te same wykroczenia.

Stanowisko MSWiA

Do propozycji posłów odniósł się Czesław Mroczek, sekretarz stanu w MSWiA, który przyznał, że argumentacja dotycząca potrzeby korekty rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 2003 roku jest słuszna. Mroczek zaznaczył, że obecne przepisy są przestarzałe i wymagają dostosowania do współczesnych realiów. Jednak MSWiA stanowczo odrzuciło pomysł wprowadzenia karania za nieprawidłowe parkowanie w warunkach recydywy. Zdaniem resortu nieprawidłowe parkowanie nie należy do najcięższych wykroczeń, takich jak nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu czy przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 31 km/h i więcej. MSWiA wskazało również, że istnieją inne skuteczne narzędzia dyscyplinowania kierowców, takie jak blokady na koła czy odholowanie samochodu na koszt właściciela.

Kiedy zmiany wejdą w życie?

Choć przedstawiciel MSWiA nie podał konkretnych terminów wprowadzenia zmian, to można przypuszczać, że nie zostaną one wdrożone natychmiast. Proces legislacyjny może zająć trochę czasu, ale zmiany są nieuniknione i mają na celu poprawę bezpieczeństwa oraz porządku na polskich drogach. Wprowadzenie wyższych kar za nieprawidłowe parkowanie ma zmotywować kierowców do przestrzegania przepisów i zniechęcić do łamania prawa. Nowe regulacje mają również na celu zapewnienie większej rotacji miejsc parkingowych w strefach płatnego parkowania, co przyczyni się do poprawy dostępności miejsc postojowych w miastach.