W wyniku skoordynowanej akcji kryminalnych z Komendy Powiatowej Policji w Lęborku oraz funkcjonariuszy współpracujących w ramach Polsko-Niemieckiego Centrum Współpracy Służb Granicznych, Policyjnych i Celnych w Świecku, w jednej z hal przemysłowych na terenie powiatu lęborskiego ujawniono nielegalny warsztat zajmujący się demontażem kradzionych pojazdów. Mundurowi zabezpieczyli tam ponad 250 podzespołów, w tym częściowo rozebrany egzemplarz peugeota 3008 skradziony dzień wcześniej na terenie Niemiec. Do sprawy zatrzymano trzy osoby, którym postawiono zarzuty paserstwa i pomocnictwa; wobec głównego podejrzanego sąd zastosował dwumiesięczny areszt tymczasowy.

Międzynarodowe śledztwo i przebieg operacji

Na trop „dziupli” funkcjonariusze wpadli 17 października podczas działań operacyjnych prowadzonych równolegle po obu stronach granicy. Informacja o kradzieży peugeota 3008 z 2019 roku w Meklemburgii-Pomorzu Przednim została natychmiast przekazana polskiej stronie poprzez wspólne centrum koordynacyjne w Świecku. Analiza sygnałów z modułu GPS samochodu oraz monitoring przejść granicznych doprowadziły śledczych pod bramę niepozornej hali magazynowej w powiecie lęborskim. Po wejściu do środka kryminalni zastali pojazd w fazie rozbiórki oraz regały wypełnione silnikami, skrzyniami biegów i karoserią głównie francuskich marek. Czynności dowodowe trwały kilkanaście godzin i wymagały wsparcia techników z Laboratorium Kryminalistycznego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.

Techniki identyfikacji części samochodowych

Każdy z zabezpieczonych elementów trafił do badań mechanoskopijnych. Specjaliści posługują się m.in. mikroskopową analizą cech powierzchniowych, odczytem wytrawionych numerów VIN przy użyciu kwasów kwasoodpornych oraz porównywaniem numeracji podzespołów z bazami SIS II, Eurodac i krajowym Systemem Informacyjnym Policji. W przypadkach, gdy numery zostały zeszlifowane, stosuje się magnetyczno-optyczne metody odtwarzania znaków, a czasem także tomografię komputerową. Dzięki takim technikom udaje się ustalić pochodzenie części nawet kilka lat po kradzieży, co ma kluczowe znaczenie przy łączeniu wątków międzynarodowych.

Skala kradzieży pojazdów w Polsce i Europie

Z danych Komendy Głównej Policji wynika, że w 2022 roku w Polsce zgłoszono 6 899 kradzieży samochodów, co stanowi najniższy wynik od początku prowadzenia statystyk, lecz wciąż przekłada się na wielomilionowe straty. Niemieckie Federalne Biuro Kryminalne (BKA) odnotowało w tym samym okresie ponad 14 000 przypadków utraty pojazdów, z czego blisko 40 % trafiło do Europy Środkowo-Wschodniej. Szczególnym zainteresowaniem grup przestępczych nadal cieszą się SUV-y marek francuskich oraz japońskich, wyposażone w systemy bezkluczykowe, które – przy użyciu tzw. „walizek” radiowych – można otworzyć i uruchomić w kilkadziesiąt sekund. Polska policja podkreśla, że rośnie odsetek pojazdów odzyskiwanych w całości lub w częściach właśnie dzięki szybkiej wymianie informacji z partnerami z UE.

Konsekwencje prawne i dalsze kierunki postępowania

Trzej zatrzymani w powiecie lęborskim usłyszeli zarzuty z art. 291 §1 kodeksu karnego oraz z art. 18 §3 w zw. z art. 289 §1 k.k. Grozi im do 10 lat pozbawienia wolności. Właściciele hali – 72-letni mężczyzna i 69-letnia kobieta – pozostają pod policyjnym dozorem z zakazem opuszczania kraju; sąd obciążył starszego z nich poręczeniem majątkowym w wysokości 10 000 zł. Główny podejrzany, 38-latek z Lęborka, został tymczasowo aresztowany na dwa miesiące. Śledczy analizują obecnie numery identyfikacyjne wszystkich zabezpieczonych części, aby powiązać je z konkretnymi zgłoszeniami kradzieży w Polsce, Niemczech i we Francji. Funkcjonariusze nie wykluczają kolejnych zatrzymań, a materiał dowodowy trafi również do Prokuratury Krajowej w celu rozważenia rozszerzenia kwalifikacji czynu o udział w zorganizowanej grupie przestępczej.