Zachodnia obwodnica aglomeracji warszawskiej. Wiele osób czeka na nią z niecierpliwością

Planowanie i budowa zachodniej części obwodnicy aglomeracji warszawskiej (OAW) to kluczowy element rozwoju sieci dróg szybkiego ruchu na Mazowszu. Ta inwestycja ma potencjał stać się alternatywą dla najbardziej obciążonych tras w Polsce, gdzie natężenie ruchu sięga nawet blisko 200 tysięcy pojazdów na dobę, jak na przykład w przypadku drogi S8. Według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), budowa OAW przyniesie korzyści nie tylko w postaci skrócenia czasu podróży, ale także poprawi poziom bezpieczeństwa na drogach.

Społeczne zainteresowanie projektem OAW jest ogromne, co potwierdza ponad 5 tysięcy zgłoszeń, opinii i pism od jednostek samorządu terytorialnego, zebranych przez GDDKiA. Jedną z proponowanych opcji jest wykorzystanie istniejącej drogi krajowej nr 50 dla trasy OAW, co umożliwiłoby wykorzystanie już istniejącej infrastruktury drogowej.

Konsultacje społeczne i przygotowania projektowe są w toku. Jaki jest kierunek prac nad obwodnicą aglomeracji warszawskiej?

Czy nowa trasa będzie realizowana wzdłuż obecnej DK50? Obecnie trwają prace inwentaryzacyjne mające na celu pozyskanie informacji środowiskowych dla różnych wariantów planowanej trasy. W toku są również prognozy dotyczące natężenia ruchu. Po ich zatwierdzeniu, kolejnym krokiem będzie weryfikacja pierwotnych założeń dotyczących konstrukcji drogi, co pozwoli określić odpowiednią konfigurację trasy. Ten sam proces zostanie przeprowadzony dla wariantu wzdłuż DK50. Prace nad tym wariantem mają zakończyć się do końca 2024 roku.

Ważne są również konsultacje społeczne w ramach prac projektowych, gdzie mieszkańcy mogą wyrazić swoje potrzeby i oczekiwania. Dokumentacja wniosku o decyzję środowiskową uwzględnia różne możliwe rozwiązania, uwzględniając kompromis pomiędzy oczekiwaniami a ograniczeniami technicznymi, prawnymi, środowiskowymi i ekonomicznymi.

Rozpoczęcie prac przygotowawczych dla fragmentów OAW, takich jak węzeł z trasą S7 w okolicy Grójca, most na Wiśle w rejonie Góry Kalwarii czy dalej do dróg ekspresowych S17, A2 i S8 w rejonie Radzymina, jeszcze się nie rozpoczęło. Pomimo gotowego programu inwestycyjnego, prace projektowe dla tych fragmentów są uzależnione od pozyskania niezbędnych środków finansowych.

Wybranie trasy dla OAW nie jest jednoznaczne - różne warianty budzą zainteresowanie społeczne i generują dyskusje, dokładnie tak jak w przypadku wyboru trasy wzdłuż DK50. Protesty mieszkańców i obawy dotyczące środowiska naturalnego wskazują na konieczność przeprowadzenia szczegółowych analiz z uwzględnieniem wielu aspektów.

Rozpoczęcie prac projektowych dla fragmentów OAW jest uzależnione od zapewnienia finansowania, a przetarg na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe będzie ogłoszony po uzyskaniu odpowiednich środków. Wartość tej inwestycji dla regionu jest ogromna, a proces planowania uwzględnia wiele zmiennych, aby wybrać optymalną trasę dla zachodniej obwodnicy aglomeracji warszawskiej.