Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wystąpiła o Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej dla dziewiętnastokilometrowego odcinka drogi ekspresowej S17 pomiędzy Krasnymstawem a Izbicą w województwie lubelskim. Uzyskanie dokumentu, który w praktyce pełni funkcję pozwolenia na budowę, pozwoli rozpocząć roboty ziemne, prace mostowe i budowę nowych węzłów. To kolejny krok na drodze do utworzenia pełnego, blisko 360-kilometrowego korytarza ekspresowego łączącego Warszawę z granicą państwa w Hrebennem i dalszym przebiegiem europejskiej trasy E372 w kierunku Lwowa.
Nowy fragment S17 w strategii krajowej i europejskiej
Planowane połączenie jest jednym z dziewięciu kontraktów, które w sumie dadzą 115 km nowej jezdni pomiędzy węzłem Piaski Wschód a pograniczem z Ukrainą. Cała inwestycja, szacowana na około 4,5 mld zł, została wpisana do rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych, a jej znaczenie wykracza poza skalę regionalną. Droga S17 jest częścią sieci bazowej TEN-T, stanowiąc najkrótszy szlak drogowy pomiędzy Warszawą, Lublinem i obszarami przygranicznymi. W ostatnich latach, zwłaszcza po rosyjskiej agresji na Ukrainę, tranzyt towarów i pomoc humanitarna na tym kierunku wyraźnie wzrósł. Przełożenie ruchu ciężarowego z dróg lokalnych na dwujezdniową ekspresówkę przełoży się na skrócenie czasu przejazdu, większe bezpieczeństwo i redukcję emisji spalin w zabudowanych miejscowościach.
Przebieg trasy między Krasnymstawem a Izbicą
Nowy odcinek będzie zaczynał się w Zakręciu przed Krasnymstawem, skąd poprowadzi śladem dzisiejszej drogi krajowej nr 17, a następnie ominie od zachodu Latyczów, Dworzyska oraz Tarnogórę. W pobliżu Izbicy przekroczy rzekę Wieprz i magistralę kolejową nr 69, by zakończyć się na skrzyżowaniu z obecną DK17 w okolicach miejscowości Krasne. W ramach projektu przewidziano węzły Krasnystaw Północ, Krasnystaw Południe i Izbica, co usprawni włączenie ruchu lokalnego oraz dostęp do stref aktywności gospodarczej w gminach Krasnystaw, Izbica i Stary Zamość.
Zakres prac budowlanych i rozwiązania inżynieryjne
Projekt obejmuje budowę dwujezdniowej jezdni o przekroju 2 × 2 pasy z rezerwą na trzeci pas w przyszłości. Na trasie znajdzie się 16 obiektów inżynieryjnych, w tym mosty nad Żółkiewką i Wieprzem, estakady nad terenami zalewowymi oraz przejścia dla zwierząt dużych i średnich. Przewidziano parę Miejsc Obsługi Podróżnych „Ostrzyca” z infrastrukturą dla pojazdów elektrycznych i ciężarowych, a także obwód utrzymania drogi z bazą sprzętową do zimowego utrzymania. Układ uzupełnią blisko 30 km dróg serwisowych, które przejmą ruch rolniczy i dojazd do posesji po odcięciu starej DK17.
Postęp na pozostałych fragmentach korytarza
Roboty w terenie trwają już na odcinkach Zamość Wschód – Zamość Południe oraz Tomaszów Lubelski Południe – Hrebenne, łącznie około 30 km. Dla 18,5-kilometrowej trasy Zamość Południe – Tomaszów Lubelski spodziewana jest decyzja ZRID jeszcze w tym roku. W przyszłym roku Generalna Dyrekcja planuje ogłosić przetargi na odcinki Łopiennik – Krasnystaw i Zamość Sitaniec – Zamość Wschód, co zamknie lukę w ciągu głównym. Niezależnie prowadzone są prace koncepcyjne dla 2 km jezdni łączących ekspresówkę z terminalem granicznym w Hrebennem, tak aby cały szlak był gotowy przed końcem obecnej dekady.
Finansowanie, harmonogram i korzyści dla regionu
Środki na inwestycję pochodzą z Krajowego Funduszu Drogowego, wspartego kredytem Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz dofinansowaniem z funduszy europejskich perspektywy 2021–2027. Po uzyskaniu decyzji ZRID wykonawca będzie mógł rozpocząć prace w terenie w pierwszym półroczu przyszłego roku, a zakończenie robót i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie planuje się w roku 2027. Ukończenie trasy przyniesie skrócenie przejazdu między Lublinem a granicą o około trzydzieści minut, odciąży drogi wojewódzkie, a także wzmocni potencjał logistyczny Lubelszczyzny, która staje się naturalnym zapleczem dla handlu z Ukrainą i krajam Europy Środkowo-Wschodniej.