Debiut Volkswagena Golfa V na salonie samochodowym we Frankfurcie

Volkswagen Golf piątej generacji został zaprezentowany podczas salonu samochodowego we Frankfurcie w 2003 roku. W porównaniu do swojego poprzednika Golf V wyraźnie urósł i zyskał większy bagażnik. Nowoczesna tylna oś zapewniała znakomite właściwości jezdne oraz bardzo wysoki komfort jazdy. Dzięki temu model wyprzedzał wiele samochodów klasy średniej pod względem komfortu. Wprowadzenie na rynek nastąpiło w październiku 2003 roku, a samochód szybko zyskał uznanie. Golf V zajął trzecie miejsce w plebiscycie na Europejski Samochód Roku 2004, co potwierdza jego wysoką jakość i nowoczesność. Do 2008 roku wyprodukowano łącznie 3,4 mln egzemplarzy Golfa V i jego pochodnych modeli.

Wysoki komfort i znakomite właściwości jezdne

Volkswagen Golf V charakteryzował się wyjątkowym komfortem i znakomitymi właściwościami jezdnymi. Czterowahaczowa tylna oś oraz elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego przyczyniały się do lepszego prowadzenia i stabilności na drodze. Standardowe wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa obejmowało hamulce tarczowe na obu osiach, układ stabilizacji toru jazdy, kontrolę trakcji, elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego, system ABS oraz asystenta hamowania. Charakterystycznym elementem designu Golfa V jest masywny słupek C, typowy dla kompaktowych Volkswagenów od 1974 roku. Nadwozie spawane laserowo zapewniało większą sztywność skrętną, co dodatkowo poprawiało bezpieczeństwo i komfort jazdy. Wnętrze samochodu było wykończone materiałami wysokiej jakości, a standardowe wyposażenie obejmowało czołowe i boczne poduszki powietrzne oraz poduszki chroniące głowy pasażerów. Za dopłatą dostępne były także boczne poduszki powietrzne z tyłu.

Szeroka gama wersji nadwoziowych

Volkswagen Golf V był dostępny w różnych wersjach nadwoziowych, co pozwalało na dopasowanie samochodu do indywidualnych potrzeb klientów. Początkowo oferowano trzy- i pięciodrzwiowego hatchbacka, a pod koniec 2004 roku wprowadzono minivana Golf Plus. Golf Plus wypełnił lukę między Golfem a Touranem. Oferował praktyczną, przesuwaną tylną kanapę, która pozwalała na szybkie powiększenie bagażnika. W 2005 roku do oferty dołączył czterodrzwiowy sedan Jetta, produkowany w kilku fabrykach na całym świecie. W 2006 roku zadebiutował kabriolet Eos z elektrycznie otwieranym twardym dachem, który mógł się przekształcić z coupe w cabrio w 25 sekund. Golf V był także dostępny jako kombi, co dodatkowo zwiększało jego wszechstronność i praktyczność.

Innowacyjne silniki i technologie

Golf V zadebiutował z szeroką gamą jednostek napędowych, zarówno benzynowych, jak i diesla. W ofercie znajdowały się silniki benzynowe: 1.4 16V 80 KM, 1.4 FSI 90 KM, 1.4 TSI 122/140/170 KM, 1.6 102 KM, 1.6 FSI 115 KM, 2.0 FSI 150 KM oraz mocarne 3.2 V6 o mocy 250 KM. Zwolennicy diesli mieli do wyboru jednostki 1.9 TDI 90/105 KM oraz 2.0 TDI 136/140/170 KM. W gamie znalazła się także wyjątkowo oszczędna jednostka 2.0 SDI o mocy 75 KM. Niektóre silniki były dostępne ze skrzynią DSG, która zadebiutowała w Golfie IV R32. Opcjonalnie oferowano także klasyczną skrzynię automatyczną Tiptronic. Golf V wprowadził również turbodoładowany silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa (TSI), który zapewniał lepsze osiągi i niższe zużycie paliwa.

Sportowe wersje GTI i R32

Na odmianę GTI trzeba było poczekać do 2004 roku. Nowe GTI było dostępne z nadwoziem trzy- i pięciodrzwiowym, a pod maską znalazł się turbodoładowany silnik benzynowy TSI o mocy 200 KM. Auto mogło rozpędzić się od 0 do 100 km/h w mniej niż 7 sekund, a jego prędkość maksymalna wynosiła 235 km/h. Na 30-lecie Golfa GTI Volkswagen przygotował specjalną wersję GTI Edition 30 z mocą zwiększoną o 30 KM oraz licznymi unikalnymi elementami stylistycznymi. W 2005 roku zadebiutowała flagowa wersja Golfa – R32. Sześciocylindrowy silnik o pojemności 3,2 litra generował 250 KM i moment obrotowy 320 Nm. Golf R32 miał standardowo napęd na cztery koła 4MOTION oraz 6-biegową manualną skrzynię biegów. Prędkość maksymalna wynosiła 250 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwało 6,5 sekundy.