Ćwiczenia służb ratowniczych w tunelu na Północnej Obwodnicy Krakowa
W tunelu w Dziekanowicach na budowanej Północnej Obwodnicy Krakowa, będącej częścią drogi ekspresowej S52, odbyły się złożone ćwiczenia ratownicze. Straż Pożarna, Policja oraz Pogotowie Ratunkowe sprawdzały swoje przygotowanie na wypadek masowego zdarzenia, takiego jak karambol z udziałem kilkunastu pojazdów i pożarem wewnątrz tunelu. Ćwiczenia odbyły się w ramach przygotowań do otwarcia trasy dla ruchu, co planowane jest jeszcze w 2024 roku.
Scenariusz ćwiczeń – karambol i pożar w tunelu
Scenariusz ćwiczeń zakładał symulację karambolu w tunelu z udziałem kilkunastu pojazdów, w wyniku którego rannych zostało kilkadziesiąt osób, a trzy zginęły. O godzinie 10:00 informacja o „wypadku” trafiła do Centrum Powiadamiania Ratunkowego, które szybko powiadomiło odpowiednie służby. Pierwsza na miejscu zjawiła się Państwowa Straż Pożarna, a następnie Policja i Pogotowie Ratunkowe. Strażacy musieli uporać się nie tylko z rozbitymi pojazdami i rannymi, ale również z pożarem, który wybuchł w jednym z samochodów. Dzięki zastosowaniu systemu automatycznego gaszenia 50-metrowy odcinek tunelu został zalany wodą, co pozwoliło szybko ugasić płomienie.
Testowanie koordynacji i systemów bezpieczeństwa
Tego rodzaju ćwiczenia są dla służb ratowniczych okazją do przetestowania skuteczności działań ratowniczych i koordynacji w sytuacji kryzysowej w zamkniętej przestrzeni tunelu. Strażacy, Policja i Pogotowie Ratunkowe przećwiczyli wzajemną komunikację oraz możliwość sprawnej reakcji na wypadek i pożar. Sprawdzono także działanie specjalistycznego sprzętu ratowniczego, w tym Samochodu Dowodzenia i Łączności Straży Pożarnej, oraz systemów łączności koordynowanej z Centrum Zarządzania Tunelem. Ćwiczenia miały na celu zweryfikowanie procedur oraz sprawdzenie infrastruktury tunelu, zaprojektowanej z myślą o zapewnieniu maksymalnego bezpieczeństwa.
Budowa i znaczenie Północnej Obwodnicy Krakowa
Północna Obwodnica Krakowa to ważna inwestycja infrastrukturalna, która ma odciążyć ruch w centrum miasta oraz umożliwić szybsze i bezpieczniejsze połączenie dzielnic Bronowice i Prądnik Biały z Nową Hutą. Trasa, licząca ponad 12 kilometrów, obejmuje dwa tunele – w Zielonkach (o długości 653 m) i Dziekanowicach (496 m), a także estakadę w Węgrzycach i Bosutowie, która ma długość 569 metrów. Inwestycja o wartości ponad 1,4 miliarda złotych jest częścią Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku i uzyskała prawie 790 milionów złotych dofinansowania z Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Postęp prac i plany otwarcia trasy
Obecnie na trasie Północnej Obwodnicy Krakowa trwają prace wykończeniowe. Na odcinkach drogowych układana jest ostatnia, ścieralna warstwa asfaltu, a na obiektach inżynierskich prowadzone są roboty wykończeniowe, takie jak budowa ogrodzeń, ekranów dźwiękochłonnych oraz chodników. Trwają także ostatnie prace ziemne na skarpach oraz wykańczanie dróg dojazdowych. Wszystko to ma na celu przygotowanie trasy do bezpiecznego i komfortowego użytku przez kierowców. Planowane jest jej otwarcie jeszcze w 2024 roku, co przyniesie znaczącą poprawę infrastruktury komunikacyjnej w rejonie Krakowa.
Ćwiczenia ratownicze w tunelu na S52 to istotna część przygotowań do otwarcia Północnej Obwodnicy Krakowa, która wkrótce stanie się ważnym elementem infrastruktury drogowej Małopolski. Dzięki takim inicjatywom służby zyskują cenne doświadczenie, a kierowcy mogą być pewni, że bezpieczeństwo na nowej trasie jest priorytetem.