Czym jest koło pasowe?

Koło pasowe to podzespół, który odbiera moment obrotowy z wału korbowego silnika i przenosi go na inne elementy osprzętu samochodu. Kluczowym komponentem w tym procesie jest pasek wielorowkowy, który współpracuje z rolkami oraz napinaczem. Rolki odbierają moment obrotowy, a napinacz utrzymuje pasek klinowy w prawidłowej pozycji i redukuje ewentualny luz. Koło pasowe składa się z dwóch części połączonych gumą. Zewnętrzna część z wielorowkowymi prowadnicami przekazuje obroty wału korbowego, natomiast wewnętrzna, za pomocą łożyska, odbiera ruch obrotowy i likwiduje drgania. Drgania generowane przez wał korbowy mogą ograniczyć trwałość rolek i innych elementów osprzętu, dlatego koło pasowe jest często wyposażone w tłumik drgań skrętnych.

Rodzaje kół pasowych

Istnieją różne rodzaje kół pasowych, dostosowane do różnych typów silników. Wyróżniamy:

  • koła otwarte – stosowane głównie w silnikach benzynowych, które generują mniejsze wibracje,
  • koła zamknięte – używane w silnikach diesla, wymagające mocniejszych tłumików drgań ze względu na wyższy moment obrotowy,
  • koła z tłumikiem drgań skrętnych – najpopularniejsze na rynku,
  • koła sztywne – bez tłumika drgań, co wymaga dodatkowego osprzętu do redukcji wibracji,
  • koła przeznaczone do systemów start-stop – wytrzymujące ciągłe cykle gaszenia i rozruchu silnika.

Oznaki uszkodzenia lub zużycia koła pasowego

Koło pasowe daje wyraźne sygnały o swojej awarii. Do najczęstszych objawów należą:

  • drgania wyczuwalne na biegu jałowym,
  • piski podczas pracy paska, świadczące o dostawaniu się wilgoci lub skrajnym zużyciu koła,problemy z ładowaniem akumulatora,
  • obniżona siła wspomagania kierownicy,
  • osłabiona praca klimatyzacji.

Koło pasowe efektywnie tłumi drgania na dystansie od 110 do 160 tys. km. Po około połowie tego dystansu zalecana jest jego kontrola przez mechanika. Wymiana koła pasowego powinna być przeprowadzona przez fachowca, który prawidłowo ustawi napęd i dokręci śruby mocujące z odpowiednią siłą.

Ile kosztuje wymiana koła pasowego?

Koszt wymiany koła pasowego zależy od konstrukcji i producenta. Cena samego koła pasowego waha się od 120 zł do ponad 2200 zł. W serwisach autoryzowanych ceny mogą być jeszcze wyższe. Do tego dochodzi koszt wymiany, który w prostych układach wynosi od 100 do 150 zł, a w bardziej skomplikowanych może sięgnąć nawet 600-700 zł.

Warto pamiętać, że koło pasowe zawsze wymienia się razem z paskiem klinowym. Nowy pasek wielorowkowy kosztuje zazwyczaj kilkanaście złotych, a jego wymiana przy okazji wymiany koła pasowego zapobiega konieczności dodatkowych wizyt w serwisie.