Cztery podstawowe typy

W Polsce określenie "kamper" w branży dzieli się przynamniej na kilka rodzajów.  Najpopularniejszy podział wygląda następująco: 

  • kamper alkowa,
  • kamper integra,
  • kamper półintegra,
  • Kamper Van (campervan).

Różnice między tymi rodzajami kamperów najbardziej dostrzegalne są oczywiście w przestrzeni mieszkalnej. 

Nie jest to jednak koniec możliwej kategoryzacji, bo są jeszcze kampery wyprawowe (samochody ekspedycyjne), zabudowy na pick-upach, masa kamperów amerykańskich, kampery powyżej 3500 DMC (często integry), kampery na bazie autobusów  czy ogromne kampery budowane na ciężarówkach terenowych (np. na 3-osiowym Mercedes-Benz Zetros). Prawie każdy  z typów można podzielić dodatkowo na wersję terenową,  wersje całoroczne, wersje tylko na lato (bez ogrzewania Webasto i izolacji zimowej) czy na ilość osób itd. 

Camper van, czyli zacznijmy od końca

Kamper-vany są zazwyczaj  konstruowane wykorzystując jako bazę standardowe pojazdy tzw. blaszaki.  Kategorię tę trzeba podzielić minimum na dwa rodzaje: małe vany i większe dostawcze. 

Małe (kompaktowe) kamper-vany charakteryzują się tym, że mieszczą do spania najczęściej do  2 osób (nie jest to reguła), posiadają aneks/jakiś sytem do gotowania, prąd, ogrzewanie, pełną elektronikę, ale raczej ciężko szukać w nich  toalety. 

Bez wątpienia, pionierem w dziedzinie kompaktowych kampervanów był Volkswagen T1, znany również jako kultowy "ogórek" . W tej grupie jest najwięcej gotowców, wychodzących wprost z fabryki. Przedstawicielami "gotowych" kompaktowych kamper-vanów  jest Ford Nugget, Volkswagen California oraz Mercedes Marco Polo. Podkreślam słowo gotowych, bo cały świat kamperów można podzielić również na kampery kupowane w firmach się w tym specjalizujących, budowane samodzielnie lub zabudowane przez specjalistyczne firmy na dostarczonych przez nas pojazdach. 

Większe kamper vany powstają w Polsce najczęściej na bazie aut jak:

Kamper-vany, są z założeni mniejsze od pozostałych typów, są łatwiejsze w manewrowaniu i idealne dla par lub krótkich wypadów np. w przyrodę, na surfing lub na narty.  Pełnowymiarowe kampery  można porównać do domu na kółkach, ale mniejsze camper vany raczej do rozbudowanych i bezpieczniejszych namiotów. Nawet bardzo często kamper-vany mają podnoszony dach, który opiera się na bazie solidnego namiotu.

kamper van, Ilustracja do artykułuenvato, autor drazenphoto | kamper van, Ilustracja do artykułu 

Minusy kamper-vanów:

  • przestrzeń w środku,
  • stosunkowo słabsza izolacja termiczna,
  • ograniczenie przestrzeni sypialnej,
  • często jakieś kompromisy (jak toaleta chemiczna, brak toalety, brak prysznica itp.)

Kamper alkowa  (over-cab)

Alkowa to ten rodzaj kampera z charakterystycznym garbem nad kabiną kierowcy. W tej dużej nadbudowie znajduje się dodatkowe (główne i często najwygodniejsze) duże dwuosobowe łóżko. 

Kamper alkowa charakteryzuje  się:

  • dużym komfortem spania,
  • wysoką przestrzenią i wolnym miejscem w samym kamperze nawet jeśli ktoś z uczestników wyjazdy chce w danym momencie spać. (W pół integrach jest przeważnie opuszczane łóżko, przez co nawet złożone zajmuje wysokość, a jeśli ktoś chce spać, zajmuje wolną przestrzeń użytkową w kamperze.)

Kampery typu alkowa, ilustracja do artykułuenvato, autor CreativeNature_nl | Kampery typu alkowa, ilustracja do artykułu

Minusami alkowy są:

  • lekko większe spalanie paliwa. Alkowa po prostu robi duży opór powietrza. Nie jest to jednak duża zmiana! 
  • wysokość, nawet do 3,5 metra, przez co często stanowi problem w manewrowaniu na zadrzewionych campingach.
  • im szybciej się jedzie tym jest głośnie głośnie (znowu opór powietrza).

Są to też pojazdy bazujące na dużych samochodach dostawczych.  W większości przypadków, jest brak zintegrowanej szoferki z częścią mieszkalną. 

Kamper półintegra

Kabina kierowcy zostaje seryjna od producenta samochodu, czasami zostaje rama, a czasami jest specjalna wydłużona pod zabudowę, nie ma alkowego "bąbla".  Część mieszkalna w całości zrobiona jest przez producenta kampera. Po angielsku taki typ kampera nazywa się low-profiles lub compact. Zabudowa często, ale nie zawsze jest szersza od kabiny kierowcy. 

Powstanie w taki sposób, że do producenta kamperów trafia goła rama i zabudowa kabiny. Nie posiadają alkowy, są bardziej zintegrowane i kompletne od alkowy, ale nadal kabina kierowcy jest w odróznieny typowo samocodowa, a nie nadająca się do wykrozystania przestrzeni pod mieszkanie.  

Minusy półintegry:

  • jeśli jest, to opuszczane łóżko, bo zabiera najczęściej przestrzeń do biesiadowania. Albo śpisz na opuszczonym łóżku, albo biesiadujesz. 

Kamper integra  (Motorhomes)

Integra to najczęściej limuzyna wśród kamperów. Dzięki pełnemy wpływowi na projektowanie nadwozia, wszystko zrobione jest w calu najlepszej wygody mieszalnej na czterech kółkach. Producenci tego typu kamperów bazują tylko na podwoziu seryjnych dostawczaków/ciężarówek a sami dostarczają idealnie przystosowaną do życia na czterech kółkach nadbudowę kampera. 

Często w integrach jest opuszczane łóżko, jak w półintegrach, ale znajduje się ono nad składanymi fotelami kierowcy i pasażera. Nie zabiera przestrzeni życiowo biesiadowej. 

Pierwsza to duża integra, ilustracja do artykułuenvato, autor cookelma | Pierwsza to duża integra, ilustracja do artykułu

 

Minusy integry:

  • Wysoki koszt zakupu, utrzymania i też przekłada się to na wysoki koszt wynajmu.  Kampery integra należą do najdroższych rodzajów kamperów. Ich cena często przekracza cenę standardowych pojazdów kempingowych. Ponadto, ze względu na ich rozmiar i złożoność, koszty utrzymania, takie jak naprawy, serwisowanie czy ubezpieczenie, mogą być wyższe.
  • Ograniczenia w manewrowaniu. Wielkość pojazdu może (przynajmniej dla początkujących kamperowiczów) stanowić wyzwanie podczas parkowania lub podróżowania po miejskich terenach.
  • Ograniczenia na kempingach. Niektóre kampingi mają ograniczenia odnośnie wielkości wjeżdżających na nie pojazdów. Integry należą raczej do największych pojazdów z rozpatrywanych czterech typów.  Czasami nie ma ograniczeń wielości pojazdów, ale płacimy więcej za większy rozmiar samochodu. 
  • Czasami wymagają kategorii C. Zobacz przy okazji mój artykuł: Jakie prawo jazdy na kampera?

Zalety integry:

  • Przestronność i komfort. Nawet najgorszy model z dostępnych integr na rynku będzie przestrony i komfortowy dzięki wykorzystaniu całej przestrzeni łącznie z szoferką. 
  • Dobra izolacja - zarówno akustyczna jak i cieplna.

Wybór idealnego kampera

Jak pewnie już zdążyliście się zorientować, wybór odpowiedniego kampera zależy od wielu czynników, w tym od celu podróży, liczby osób, budżetu i preferencji dotyczących komfortu.

Zanim podejmiesz decyzję, warto również zastanowić się nad kwestiami takimi jak zużycie paliwa, łatwość parkowania, możliwość wjazdu danymi pojazdami do miast** i dostępność części zamiennych. Ostateczny wybór powinien być podyktowany indywidualnymi potrzebami i stylem podróżowania.

** często małe malownicze miasta na zachodzie mają zakazy wjazdu dla dużych kamperów. 

Przedstawię poniżej opis poszczególnych typów, żeby nakierować Cię na odpowiednie poszukiwania.