Wyróżniamy na rynku główne typy hybryd:

  • pełne,
  • miękkie
  • i plug-in.

Każdy z typów ma swoje unikalne cechy, zalety i wady. Zrozumienie tych różnic pomoże konsumentom dokonać bardziej świadomych wyborów dotyczących zakupu pojazdów.

Pełne hybrydy

Pełne hybrydy, znane także jako hybrydy tradycyjne, mogą poruszać się zarówno na silniku spalinowym, jak i elektrycznym. Najpopularniejszym przykładem w Polsce jest Toyota Prius lub Toyota Corolla. Takie pojazdy są wyposażone w silnik elektryczny i baterię, które pozwalają na jazdę na krótkich dystansach, wykorzystując wyłącznie energię elektryczną. Główną zaletą pełnych hybryd jest zmniejszone zużycie paliwa i niższe emisje CO2, co przekłada się na korzyści ekologiczne i ekonomiczne. Wadą jest jednak wyższa cena zakupu w porównaniu do tradycyjnych pojazdów spalinowych.

Zobacz mój osobny artykuł o technice jazdy taką hybrydą

Hybrydy miękkie

Hybrydy miękkie (ang. mild hybrids, MHEV – Mild Hybrid Electric Vehicle) to mniej złożone systemy, które nie pozwalają na jazdę wyłącznie na energii elektrycznej. Ich głównym celem jest wsparcie silnika spalinowego, na przykład podczas przyspieszania, co przekłada się na lepszą efektywność paliwową. Systemy te są często wykorzystywane w nowych modelach samochodów, oferując umiarkowane korzyści ekologiczne przy niższych kosztach niż pełne hybrydy.

W Polsce hybrydy miękkie mogą być atrakcyjne dla kierowców szukających ekonomicznych rozwiązań bez potrzeby inwestowania w pełne systemy hybrydowe. Choć oszczędności paliwowe nie są tak duże jak w przypadku pełnych hybryd, to jednak przyczyniają się do zmniejszenia emisji spalin. Napęd MHEV znajduje się chociażby w nowej wersji Defendera.

Hybrydy plug-in

Hybrydy plug-in (ang. plug-in hybrid electric vehicles, PHEV) łączą cechy pełnych hybryd z możliwością ładowania baterii z zewnętrznej sieci elektrycznej. Pozwala to na dłuższą jazdę na samym silniku elektrycznym, co może być szczególnie korzystne w ruchu miejskim. Popularnym przykładem takiego pojazdu jest Mitsubishi Outlander PHEV. Te pojazdy oferują większą elastyczność, pozwalając na dłuższe podróże bez emisji, pod warunkiem regularnego ładowania baterii.

W Polsce, gdzie infrastruktura do ładowania pojazdów elektrycznych jest jeszcze w fazie rozwoju, hybrydy plug-in mogą stanowić dobrą alternatywę dla pełnych pojazdów elektrycznych, zwłaszcza w środowiskach miejskich.  Reprezentatywnym przykładem PHEV jest np. KIA Sorento PHEV.