Tranzyt wyprowadzony z miasta
Odcinek obwodnicy Łomży od węzła Łomża Zachód do istniejącego już węzła Kolno ma 12,9 km długości. Udostępnienie jednej jezdni sprawiło, że ruch w obu kierunkach jest możliwy, dzięki czemu pojazdy jadące od strony granicy z Litwą w kierunku Warszawy oraz w przeciwnym kierunku mogą teraz omijać Łomżę. Jest to szczególnie ważne, ponieważ na drodze krajowej DK61, pomiędzy granicami miasta a miejscowością Kisielnica przejeżdżało średnio ponad 14 400 pojazdów na dobę. Teraz, dzięki obwodnicy, lokalni mieszkańcy mogą odetchnąć z ulgą, gdyż uciążliwy tranzyt został wyprowadzony poza miasto.
Przejazd z ograniczeniami prędkości
Aktualnie ruch na oddanej jezdni jest rozdzielony i odbywa się w obu kierunkach. Z tego powodu obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 km/h oraz zakaz wyprzedzania. Ważnym faktem jest jednak brak ograniczeń tonażowych, co pozwala na korzystanie z trasy także pojazdom ciężkim. Trzeba jednak zaznaczyć, że nie wszystkie węzły są dostępne – węzły Nowogród i Łomża Północ zostaną udostępnione dopiero po ukończeniu budowy drugiej jezdni, co planowane jest na 2025 rok.
Najdłuższy most w województwie
Jednym z najbardziej imponujących elementów tego odcinka jest dwujezdniowy most o długości 1205 metrów, który stanowi niemal 1/10 długości całej obwodnicy. Jest to najdłuższy most w województwie podlaskim. Umożliwia on bezkolizyjny przejazd nad doliną Narwi i samą rzeką. Pod mostem znajduje się przejście dla zwierząt oraz cztery drogi wewnętrzne gminy Piątnica, jak również przejazd gospodarczy na wale przeciwpowodziowym. Obecnie ruch odbywa się po lewej (zachodniej) nitce mostu, natomiast prawa jest jeszcze w trakcie budowy.
Dodatkowa infrastruktura
Cały odcinek S61 od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno zostanie ukończony w drugiej połowie 2025 roku w standardzie dwujezdniowej drogi ekspresowej, z dwoma pasami ruchu w każdą stronę oraz pasem awaryjnym. Oprócz tego zostanie wybudowany jednojezdniowy fragment drogi krajowej nr 64 o długości prawie 7 km od węzła Łomża Północ do Elżbiecina. Przy miejscowościach Marianowo i Elżbiecin powstaną skrzyżowania w postaci rond, które połączą nową infrastrukturę z istniejącymi drogami krajowymi DK61 i DK64.
S61 z dofinansowaniem UE
Inwestycja w S61 Łomża Zachód – Kolno jest finansowana z funduszy Unii Europejskiej. Projekt jest częścią większej inicjatywy budowy drogi ekspresowej S61 Łomża Zachód – Stawiski. Na ten cel przeznaczono 440,4 mln zł w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. W tym roku podpisano także umowę dotyczącą dofinansowania drugiej fazy projektu z Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS) 2021-2027. Dofinansowanie wynosi 245,9 mln zł i obejmuje odcinek między węzłami Łomża Zachód i Kolno.
Historia budowy obwodnicy Łomży
Budowa obwodnicy Łomży ma swoją burzliwą historię. Pierwotnie inwestycję realizowała włoska firma TOTO, jednak z powodu braku postępów prac GDDKiA odstąpiła od umowy w maju 2021 roku. W nowym przetargu najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum NDI, jednak również tutaj pojawiły się problemy – firma nie była w stanie spełnić wymogów przetargu po wycofaniu się kluczowego podwykonawcy. Ostatecznie wybrano przedsiębiorstwo Intercor, które w maju 2022 roku podpisało umowę na kwotę 713 mln zł. Warto podkreślić, że wszystkie procedury przetargowe były dokładnie sprawdzone przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, który nie wniósł zastrzeżeń. Dzięki temu Intercor mógł przystąpić do realizacji kontraktu i zakończyć prace w planowanym terminie.
Przejazd całą polską częścią Via Baltica to znaczący krok w rozwoju infrastruktury drogowej Polski, a także kluczowy element sieci TEN-T, który ułatwi transport na trasie Morze Północne – Bałtyk.