Przywrócenie ruchu na DK94 – kluczowy krok dla kierowców

16 grudnia GDDKiA przywróciła ruch dwoma pasami na drodze krajowej nr 94 (DK94) w Skorogoszczy. Odcinek pozostawał nieprzejezdny od września, kiedy fala powodziowa spowodowała znaczące uszkodzenia infrastruktury drogowej. Do końca listopada udało się przywrócić ruch jednym pasem w kierunku Opola. Teraz, po miesiącach intensywnych prac, kierowcy mogą poruszać się odcinkiem w obu kierunkach. Pomimo przywrócenia ruchu warunki pogodowe uniemożliwiły zakończenie wszystkich robót. Zimowa aura sprawiła, że położenie docelowej warstwy bitumicznej będzie możliwe dopiero na wiosnę. Do tego czasu kierowcy korzystają z prowizorycznych nawierzchni wykonanych z płyt drogowych, które tymczasowo umożliwiają przejazd.

Wysoka woda przyczyną poważnych zniszczeń

Powódź we wrześniu 2024 roku spowodowała wystąpienie Nysy Kłodzkiej z koryta rzeki. W efekcie doszło do zalania i podmycia drogi krajowej nr 94 na odcinku w Skorogoszczy, zwłaszcza w pobliżu skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 458 prowadzącą do Lewina Brzeskiego. Woda uszkodziła konstrukcje drogowe oraz nasypy, co doprowadziło do zapadnięcia się jezdni w okolicy dwóch obiektów mostowych. Przejazd stał się niemożliwy. W odpowiedzi na sytuację pod koniec września zamontowano tymczasową wojskową przeprawę MS-20. Dzięki temu możliwy był przejazd dla służb ratunkowych oraz mieszkańców, co zapewniło minimalną komunikację na tym odcinku.

Ocena strat i działania naprawcze

GDDKiA, we współpracy z Instytutem Badawczym Dróg i Mostów, przeprowadziła szczegółową ocenę stanu dróg krajowych w regionach dotkniętych powodzią. W wyniku analiz stwierdzono, że zniszczenia obejmują nie tylko nawierzchnie, ale także skarpy, chodniki, nasypy oraz infrastrukturę podziemną, taką jak sieci biegnące pod drogami. Skala zniszczeń była na tyle duża, że w niektórych miejscach naprawy będą wymagały znacznych nakładów finansowych. Szacuje się, że same straty na drogach krajowych w województwie opolskim wyniosły około 260 milionów złotych. Największe koszty będą związane z odbudową mostu w Głuchołazach w ciągu DK40 oraz z naprawą uszkodzonych obiektów mostowych w Krapkowicach na DK45.

Prace naprawcze na drogach krajowych po powodzi

Skorogoszcz nie była jedynym miejscem, które ucierpiało na skutek powodzi. Zniszczenia dotknęły wiele odcinków dróg krajowych w regionie. Prace naprawcze są realizowane sukcesywnie w ramach obowiązujących umów utrzymaniowych. Dzięki współpracy z ekspertami z Instytutu Badawczego Dróg i Mostów możliwe jest dokładne określenie zakresu niezbędnych działań i priorytetów napraw. Największe zniszczenia wymagają kompleksowej odbudowy, co w niektórych przypadkach może potrwać nawet kilka miesięcy. Dotyczy to szczególnie obiektów mostowych oraz konstrukcji, które zostały poważnie podmyte przez wodę.