Rankiem 22 października na parkingu przy drodze ekspresowej S3 w województwie lubuskim 57-letni kierowca ciężarówki, będąc pod silnym wpływem alkoholu, uderzył w cztery zaparkowane pojazdy i oddalił się, gubiąc część przewożonego ładunku. Kilkanaście kilometrów dalej został zatrzymany przez patrol ruchu drogowego.

Kolizja i ucieczka z miejsca zdarzenia

Według relacji świadków mężczyzna około godziny piątej rano manewrował zestawem ciężarowym pomiędzy tirami stojącymi na parkingu technicznym przy S3. Nie zachował bezpiecznego toru jazdy, kolejno zahaczając o trzy ciągniki siodłowe oraz dostawczego busa. Mimo wyraźnych uszkodzeń i rozsypanego towaru – były to opakowania jednorazowe – sprawca nie zatrzymał się, lecz skierował pojazd w stronę głównej jezdni, pozostawiając na trasie ślady ładunku. Poszkodowani kierowcy natychmiast wezwali służby, podając markę, kolor naczepy oraz kierunek ucieczki.

Pościg i badanie trzeźwości

Dyżurny Komendy Miejskiej Policji w Zielonej Górze przekazał komunikat wszystkim patrolom w rejonie. Funkcjonariusze z komisariatu w Sulechowie zlokalizowali wskazany pojazd na kolejnym przydrożnym parkingu. Badanie alkomatem wykazało blisko 2 promile alkoholu w wydychanym powietrzu, co w świetle krajowych przepisów stanowi przestępstwo z art. 178a §1 Kodeksu karnego. Mundurowi zabezpieczyli kluczyki, a kierowcę przewieziono do jednostki policji, gdzie wykonano dodatkowe czynności procesowe. Z uwagi na oczywisty stan nietrzeźwości prokurator wyraził zgodę na zastosowanie trybu przyspieszonego – sprawa trafi do sądu w ciągu najbliższych dni.

Potencjalne sankcje karne

Za prowadzenie pojazdu mechanicznego przy stężeniu alkoholu powyżej 0,5 promila grozi kara do trzech lat pozbawienia wolności, zakaz prowadzenia pojazdów od trzech do piętnastu lat oraz obowiązek zapłaty świadczenia na Fundusz Pomocy Pokrzywdzonym i Pomocy Postpenitencjarnej w wysokości co najmniej 5 000 zł. Od 2022 r. sąd może orzec przepadek pojazdu, gdy stężenie alkoholu przekracza 1,5 promila, chyba że sprawca nie jest właścicielem auta – wtedy nakłada ekwiwalent pieniężny. W opisanej sprawie w grę wchodzą także zarzuty spowodowania kolizji i oddalenia się, co może skutkować grzywną do 30 000 zł oraz punktami karnymi. Dodatkowo, Inspekcja Transportu Drogowego może nałożyć sankcje administracyjne na przewoźnika za naruszenia czasu pracy kierowcy i brak należytego nadzoru.

Statystyka wypadków z udziałem pijanych kierowców ciężarówek

Dane Komendy Głównej Policji wskazują, że w 2022 r. zatrzymano ponad 1 400 kierowców pojazdów ciężarowych powyżej 3,5 tony, którzy prowadzili pod wpływem alkoholu. Choć ogółem stanowią mniej niż 5 % wszystkich zatrzymanych nietrzeźwych kierujących, ich udział w najpoważniejszych zdarzeniach drogowych jest znaczący z uwagi na masę pojazdów i długie drogi hamowania. Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu szacuje, że kolizje z udziałem ciężarówek są ponad trzykrotnie bardziej śmiertelne dla pozostałych uczestników ruchu niż wypadki z udziałem samochodów osobowych. Z tego powodu na szczeblu unijnym promuje się obowiązkowe alkolocki w nowych pojazdach użytkowych od 2024 r. oraz zwiększoną liczbę wyrywkowych kontroli na parkingach tranzytowych.

(KWP Gorzów Wlkp. / JK)