Nowe opłaty drogowe w Polsce
Od 1 listopada 2024 roku system e-TOLL obejmie dodatkowe 1600 km dróg, w tym autostrad i dróg ekspresowych. W rezultacie sieć płatnych dróg w Polsce wzrośnie z 3620 km do 5220 km. Nowe opłaty dotyczą pojazdów o masie powyżej 3,5 tony. Kierowcy aut osobowych i motocykli nie będą musieli płacić za użytkowanie dotychczas bezpłatnych dróg zarządzanych przez GDDKiA. Samochody ciężarowe, autobusy oraz kampery o większej masie będą musiały uiszczać opłaty. Auta o DMC większej niż 3,5 tony, w tym zestawy samochodowe z przyczepą, także będą objęte nowymi przepisami.
Lista nowych odcinków w systemie e-TOLL
Nowe opłaty mają na celu zasilenie budżetu na inwestycje drogowe. Ministerstwo Infrastruktury szacuje, że wpływy wzrosną o ok. 1,2 mld zł w pierwszym pełnym roku działania rozszerzonej sieci. Lista dróg objętych systemem e-TOLL to m.in.:
- autostrada A1: węzeł Toruń Południe – Gorzyczki (granica państwowa)
- autostrada A2: Modła Królewska – węzeł Konotopa, węzeł Lubelska – węzeł Kałuszyn
- autostrada A4: Zgorzelec (granica państwowa) – węzeł Murckowska, węzeł Balice I – węzeł Korczowa
- autostrada A6: Kołbaskowo (granica państwowa) – węzeł Szczecin Dąbie
- droga ekspresowa S1: węzeł Pyrzowice – węzeł Podwarpie, Milówka – Zwardoń
- droga ekspresowa S2: węzeł Konotopa – węzeł Lubelska
- droga ekspresowa S7: Gdynia – węzeł Płońsk Południe, Zakroczym – Czosnów
- droga ekspresowa S8: Domasław – węzeł Wrocław Południe, węzeł Piotrków Trybunalski Zachód – węzeł Opacz
Oprócz autostrad i dróg ekspresowych system e-TOLL obejmie także niektóre drogi krajowe, m.in:
- droga krajowa nr 7: węzeł Płońsk Południe – Zakroczym, Czosnów – granica m. Warszawa
- droga krajowa nr 24: węzeł Skwierzyna Południe – Pniewy
- droga krajowa nr 50: Kuznocin – Guzów, Chudolipie – Dębówka
- droga krajowa nr 60: Dudki – Kutno
- droga krajowa nr 77: Jarosław – Tuczempy, Radymno – granica m. Przemyśl
Kontrole opłat drogowych
Kontrole opłat drogowych będą przeprowadzane przez ponad 100 radiowozów GITD, w tym nieoznakowanych, wyposażonych w kamery i czujniki. Dzięki systemowi rozpoznawania tablic rejestracyjnych w czasie rzeczywistym inspektorzy będą mogli sprawdzić, czy opłata została uiszczona. Urządzenia mogą identyfikować kategorię pojazdu po gabarycie i kształtach oraz kontrolować nocą. Radiowozy mogą przeprowadzać kontrolę zarówno statyczną, jak i dynamiczną, a także odczytywać tablice rejestracyjne nawet przy prędkości 250 km/h. System potrafi monitorować pasy ruchu po obu stronach przemieszczającego się radiowozu. Oprócz Inspekcji Transportu Drogowego kontrole mogą przeprowadzać także policja oraz funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej.
Za brak opłaty grozi mandat w wysokości 500 zł, płatny w ciągu 14 dni. Kwota może być obniżona do 400 zł, jeśli zapłata nastąpi w ciągu 7 dni. Obowiązek wniesienia opłaty spoczywa na właścicielu, posiadaczu lub użytkowniku pojazdu. W przypadku aut w leasingu za nieopłacony przejazd odpowiada leasingodawca wpisany do CEPiK, a nie leasingobiorca.