Takiej Škody jeszcze nie było. Najszybszy seryjny hatchback w historii marki
Rok jubileuszu – 130 lat od powstania marki – Škoda postanowiła uczcić w sposób, który zapadnie w pamięć entuzjastom motoryzacji: zaprezentowała Fabię 130 Sport, najbardziej dynamiczną odmianę miejskiego hatchbacka w dziejach firmy. Samochód stanowi pomost pomiędzy bogatą historią czeskiego producenta w sporcie samochodowym a współczesną techniką koncernu Volkswagen. Efekt? Limitowana seria, która według danych fabrycznych osiąga 228 km/h i rozpędza się od 0 do 100 km/h w 7,4 s – szybciej niż niegdysiejsza Fabia RS.
Pod maską – ewolucja silnika 1.5 TSI
Sercem nowej wersji jest czterocylindrowy, turbodoładowany 1.5 TSI generacji Evo2. Dzięki większemu ciśnieniu doładowania, zmodyfikowanemu układowi wtryskowemu i sportowej kalibracji sterownika moc wzrosła do 177 KM (o 27 KM więcej niż w standardowej Fabii Monte Carlo). Maksymalny moment obrotowy sięga 250 Nm i trafia na przednie koła poprzez zmodernizowaną, siedmiobiegową przekładnię dwusprzęgłową DSG. W trybie Sport skrzynia pozwala na podwójne redukcje, a wyższe ciśnienie w układzie smarowania umożliwia dłuższe utrzymywanie wysokich obrotów bez ryzyka przegrzania.
Zawieszenie i prowadzenie
Aby w pełni wykorzystać potencjał zespołu napędowego, inżynierowie obniżyli zawieszenie o 15 mm, zastosowali progresywne sprężyny oraz sztywniejsze stabilizatory. Standardem są 18-calowe obręcze z lekkiego stopu, które zmniejszają masę nieresorowaną o ok. 8 %. Do wyboru pozostają opony letnie klasy UHP lub całoroczne o sportowej charakterystyce. Elektromechaniczny układ kierowniczy zyskał szybsze przełożenie, a nowy tryb ASR Sport + ESC Sport pozwala kierowcy na umiarkowany poślizg kół przy zachowaniu sieci zabezpieczeń w tle – rozwiązanie dotąd zarezerwowane dla większych modeli koncernu.
Rajdowa stylistyka, nowoczesne wnętrze
Fabia 130 Sport wyróżnia się czarnymi akcentami nadwozia, podwójną końcówką wydechu oraz przyciemnionymi reflektorami Bi-LED. Boczne listwy i spoiler na klapie inspirowano zwycięską Fabią Rally2, a kontrastowy dach – dostępny we wszystkich czterech barwach lakieru – nawiązuje do tradycyjnej wersji Monte Carlo. W kabinie pojawiły się kubełkowe fotele o głębszym profilu, trójramienna kierownica obszyta perforowaną skórą, stalowe nakładki na pedały i 10-kolorowe oświetlenie ambientowe. Cyfrowy zestaw wskaźników Virtual Cockpit oferuje dodatkowe widoki z zegarami przeciążenia poprzecznego oraz stopniem otwarcia przepustnicy, a 9-calowy ekran multimedialny współpracuje z usługami online Škoda Connect.
Najważniejsze liczby
Przyspieszenie 0–100 km/h zajmuje 7,4 s, czyli o 0,4 s krócej niż w wersji Monte Carlo. Sprint 60–100 km/h trwa 3,8 s, a elastyczność 80–120 km/h poprawiła się do 4,8 s. Prędkość maksymalna wynosi 228 km/h; to o 8 km/h więcej niż w poprzedniej najszybszej Fabii RS z 2003 roku i wynik zbliżony do aktualnych hothatchy segmentu B, takich jak Ford Fiesta ST czy Hyundai i20 N. W hamowaniu ze 100 km/h samochód zatrzymuje się na dystansie 34 m, co udało się osiągnąć dzięki powiększonym tarczom i sportowym klockom o podwyższonej odporności na fade.
Edycja limitowana i miejsce w historii
Producent nie ujawnia dokładnego wolumenu, ale potwierdza, że Fabia 130 Sport będzie dostępna wyłącznie przez kilka miesięcy. Pierwsze egzemplarze trafią do klientów w grudniu 2025 r. Katalog przewiduje cztery kolory nadwozia: biały, czerwony, niebieski oraz czarny – wszystkie z kontrastowym, lakierowanym na czarno dachem. Model stanowi bezpośrednie nawiązanie do legendarnej Škody 130 RS, która w 1977 r. triumfowała w klasie na Rajdzie Monte Carlo. W dobie coraz bardziej rygorystycznych norm emisji i przejścia na napędy elektryczne może to być ostatnia konwencjonalna Fabia o tak wyrazistym, sportowym charakterze.
Czy wiesz, że…
– Silnik 1.5 TSI Evo2 wykorzystuje powłokę plazmową APS na ściankach cylindrów, co redukuje tarcie oraz masę o blisko 2 kg. – Program dezaktywacji cylindrów ACT Plus wyłącza drugi i trzeci cylinder przy niskim obciążeniu, obniżając zużycie paliwa o około 0,5 l/100 km. – W porównaniu z Fabią Monte Carlo współczynnik oporu powietrza obniżono z 0,31 do 0,29 dzięki nowym wlotom w zderzaku i wydłużonemu spojlerowi dachowemu. – Czarny dach lakieruje się w zakładzie w Mladej Boleslav metodą cataphoretic KTL, identyczną jak w sportowych modelach RS. – Logo 130 Sport na przednich błotnikach powstaje w procesie drukowania 3D z żywicy akrylowej i jest ręcznie lakierowane, co podkreśla limitowany charakter serii.