Droga ekspresowa S10 od Szczecina do Piły – kolejny etap budowy

W ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku trwają prace nad drogą ekspresową S10, która ma połączyć Szczecin z Piłą na odcinku o długości ponad 113 km. Nowo podpisana umowa na realizację odcinka Łowicz Wałecki – Piecnik obejmuje 14,8 km trasy, a kontrakt na jej wykonanie, wart 538,05 mln zł, powierzono firmie Budimex. Jest to siódmy z kolei kontrakt podpisany na realizację S10, której łączna wartość przekroczyła już 4,1 mld zł. Odcinek Łowicz Wałecki – Piecnik rozpoczyna się na zachód od węzła Łowicz Wałecki, przy zakończeniu poprzedniego odcinka Cybowo – Łowicz Wałecki. Trasa zostanie poprowadzona nowym śladem na północ od obecnej drogi krajowej DK10 i ominie miejscowość Mirosławiec od północy. Na trasie powstaną węzły drogowe Łowicz Wałecki oraz Mirosławiec, a także liczne wiadukty i przejścia dla zwierząt, co ma minimalizować wpływ trasy na lokalną faunę.

Inwestycja przewiduje realizację aż ośmiu wiaduktów, jednej estakady, siedmiu górnych i dwóch dolnych przejść dla zwierząt. Te elementy infrastruktury mają na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu i ochronę naturalnych tras migracyjnych zwierząt. Wykonawca ma 10 miesięcy na opracowanie projektu budowlanego i złożenie wniosku o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), co umożliwi przejęcie terenu pod budowę i rozpoczęcie właściwych prac terenowych, które potrwają około 22 miesięcy.

Nowoczesna przebudowa DK22 Ostrowiec – Szwecja

Drugą istotną inwestycją jest rozbudowa drogi krajowej DK22 na odcinku Ostrowiec – Szwecja. Projekt, wart 27,77 mln zł, obejmuje 2,9 km trasy, na której zrealizowane zostaną rozbudowa jezdni, stworzenie ścieżki pieszo-rowerowej oraz poprawa bezpieczeństwa dzięki ekranom akustycznym i nowym zatokom autobusowym. Rozbudowę drogi wykona firma PORR, a zakończenie prac jest planowane na IV kwartał 2026 roku.

W ramach projektu DK22 zyska nową nawierzchnię dostosowaną do obciążenia 11,5 tony na oś, co ma zapewnić większą trwałość i odporność drogi na wzmożony ruch ciężarowy. Szerokość jezdni wyniesie 3,5 metra na każdy z dwóch pasów. Wzdłuż trasy, po jej wschodniej stronie, powstanie ścieżka pieszo-rowerowa z nawierzchnią bitumiczną, która będzie wygodnym i bezpiecznym rozwiązaniem dla mieszkańców okolicznych miejscowości oraz podróżnych. Oprócz modernizacji jezdni inwestycja obejmuje przebudowę skrzyżowania z drogą powiatową do Głowaczewa, gdzie zostaną dodane lewoskręty, co usprawni ruch i poprawi bezpieczeństwo na tym odcinku. W Nowej Szwecji przewidziano dodatkowe pasy do obsługi terenów przyległych oraz instalację ekranów akustycznych, co zmniejszy hałas związany z ruchem drogowym i poprawi komfort mieszkańców. Całość inwestycji zakończy się nowym oznakowaniem poziomym i pionowym, które ułatwi orientację i dodatkowo poprawi bezpieczeństwo.

Harmonogram i przyszłe plany dla S10 i DK22

Prace nad odcinkiem S10 Łowicz Wałecki – Piecnik mają zakończyć się w III kwartale 2028 roku, natomiast rozbudowa DK22 na trasie Ostrowiec – Szwecja ma być ukończona w IV kwartale 2026 roku. Terminy uwzględniają przerwy zimowe (od 16 grudnia do 15 marca), podczas których prace w terenie będą wstrzymane ze względu na warunki atmosferyczne. Budowa drogi S10 Szczecin – Piła, z którą związana jest inwestycja na odcinku Łowicz Wałecki – Piecnik, stanowi jeden z priorytetowych projektów drogowych Pomorza Zachodniego. Trasa o łącznej długości 113,4 km, złożona z ośmiu odcinków, będzie kluczowym połączeniem tranzytowym między regionami, co poprawi przepustowość oraz komfort jazdy. Po podpisaniu umowy na ten fragment w przetargu pozostał już jedynie odcinek Szczecin Kijewo – Zdunowo, dla którego obecnie analizowane są oferty.

Korzyści z inwestycji drogowych dla Pomorza Zachodniego

Inwestycje drogowe, takie jak S10 i rozbudowa DK22, mają kluczowy wpływ na rozwój regionu i poprawę jakości życia mieszkańców. Nowe odcinki dróg zapewnią szybszy i bardziej komfortowy przejazd przez województwo, a modernizacja istniejących tras zwiększy ich wytrzymałość na intensywny ruch ciężarowy oraz poprawi bezpieczeństwo dzięki nowoczesnym rozwiązaniom. Dla lokalnych społeczności niezwykle istotne są również elementy takie jak ścieżki pieszo-rowerowe, zatoki autobusowe i ekrany akustyczne, które podnoszą komfort życia i jednocześnie zapewniają lepszy dostęp do infrastruktury. W ramach obu projektów przewidziano także liczne przejścia dla zwierząt, co minimalizuje wpływ budowy na środowisko naturalne i chroni przyrodę regionu.