Płyn chłodzący należy przepłukać, ponieważ z biegiem czasu ulega rozkładowi. Następnie traci zdolność do utrzymywania prawidłowej temperatury silnika i zapobiegania korozji. Brud i cząsteczki rdzy unoszą się w nim, zatykając chłodnicę lub nagrzewnicę. Sprawdź, jak przepłukać chłodnicę!
Czym jest płyn chłodzący?
Płyn chłodzący składa się z mieszaniny 50/50 glikolu etylenowego lub propylenowego i wody. Jeśli układ chłodzenia działa prawidłowo, skutecznie zmniejszy ciepło wytwarzane przez silnik i zapewnia płynną pracę. Brak regularnego przepłukiwania płynu może prowadzić do przegrzania silnika i uszkodzeń, takich jak wypaczone głowice, przepalone uszczelki.
Regularnie płucząc chłodnicę, nie tylko usuniesz rdzę i kamień, lecz także wydłużysz żywotność pompy. Dodatkowo zmniejszysz ryzyko przyszłych wycieków, korozji i gromadzeniu się zanieczyszczeń.
Kiedy przepłukać chłodnicę?
Ogólnie rzecz biorąc, chłodnicę powinieneś przepłukać co 5 lat lub 160 000 km, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej. Czasami trzeba to robić częściej. Duży wpływ ma na to Twój styl jazdy. Jeśli zapytasz o to mechaników samochodowych, najprawdopodobniej większość z nich odpowie, że chłodnicę należy przepłukać co 50 000 km. Wystarczy zbadać osiągi silnika, aby ocenić częstotliwość takiego zabiegu.
Sprawdź, jakie objawy wskazują na konieczność przepłukania płynu chłodzącego.
- Wskaźnik temperatury wskazuje temperaturę wyższą niż zwykle, gdy silnik pracuje.
- Zauważyłeś wycieki płynu chłodzącego i kałuże pod pojazdem (zielone lub pomarańczowe plamy).
- Spod maski samochodu wydobywa się zgrzytanie.
- W płynie chłodzącym pojawiają się plamki lub kawałki rdzy.
- Z silnika wydobywa się para lub zapach podobny do wrzącego syropu klonowego.
Płukanie chłodnicy octem
Do czyszczenia lub płukania chłodnicy możesz użyć różnych naturalnych i chemicznych roztworów. Przed przystąpieniem do pracy załóż gumowe rękawice i okulary ochronne.
Połóż płytką miskę na ziemi pod chłodnicą, aby mogła zbierać spływający płyn chłodzący. Nie dopuść, aby płyn wsiąknął w ziemię. Teraz odkręć korek chłodnicy i poluzuj zawór spustowy. Dzięki temu płyn chłodzący spłynie do miski. Napełnij chłodnicę do połowy wodą. Wlej 3,5 l białego octu. Pozostałą część wypełnij wodą. Zakręć korek chłodnicy i uruchom silnik. Pozwól mu pracować przez kilka minut, aby osiągnął normalną temperaturę. Zostaw samochód na noc. Opróżnij chłodnicę, wyjmując zawór spustowy. Kiedy wspomniana część będzie już pusta, dokładnie ją przepłucz za pomocą węża ogrodowego. Napełnij chłodnicę odpowiednią mieszanką płynu i wody.
Soda oczyszczona i ocet
Zaskakujące jest to, że niezależnie od tego, w jakim stanie znajduje się chłodnica, soda oczyszczona spełni swoje zadanie. Skutecznie oczyści wszystkie elementy. Zardzewiała chłodnica znów będzie wyglądać jak nowa. Soda oczyszczona neutralizuje brzydkie zapachy. Dodatkowo działa jako domowy środek czyszczący. Ocet skutecznie usuwa plamy po twardej wodzie. Kiedy łączysz ocet z sodą oczyszczoną, mieszasz kwas z zasadą. W ten sposób powstanie słona woda i gazowy dwutlenek węgla. Sama reakcja może fizycznie rozbić i usunąć brud.