Nowy przetarg na obwodnicę Kostrzyna nad Odrą
GDDKiA ogłosiła przetarg na realizację obwodnicy Kostrzyna nad Odrą, będącej częścią drogi krajowej DK31. 8 listopada ogłoszenie zostało wysłane do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Dokumentacja przetargowa jest dostępna na platformie zakupowej GDDKiA, a otwarcie ofert planowane jest na połowę grudnia. W ramach zamówienia wyłoniony wykonawca będzie odpowiedzialny za opracowanie projektu budowlanego, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) oraz budowę nowej drogi o długości około 9,2 km. Nowa trasa ma poprawić płynność ruchu i bezpieczeństwo. Jednocześnie ominie ona tereny miejskie, co wpłynie na odciążenie centrum Kostrzyna nad Odrą.
Przebieg trasy i kluczowe obiekty inżynieryjne
Obwodnica Kostrzyna nad Odrą zostanie poprowadzona po nowym śladzie, od okolic Fortu Sarbinowo. Trasa będzie biec na północny zachód, przez tereny leśne, aż do skrzyżowania z linią kolejową nr 273. Następnie skręci na zachód, ominie Osiedle Drzewice, i łukiem poprowadzi w kierunku południowym w stronę Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Obwodnica przetnie rzekę Wartę mostem o długości około 1 km, w skład którego wejdzie estakada na terenach zalewowych. Dalej trasa będzie przebiegać przez wiadukt nad linią kolejową nr 203 i zakończy się w rejonie Starego Miasta, gdzie zostanie połączona z drogami krajowymi DK22 i DK31. Projekt obejmuje budowę czterech skrzyżowań w formie ronda, dwóch wiaduktów nad liniami kolejowymi oraz trzech nad istniejącymi drogami.
Obwodnica w ramach Programu Budowy 100 Obwodnic
Obwodnica Kostrzyna nad Odrą jest jedną z sześciu zaplanowanych inwestycji drogowych w województwie lubuskim realizowanych w ramach rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic (PB100). Inne projekty w ramach tego programu w regionie to obwodnice Strzelec Krajeńskich (DK22) i Krosna Odrzańskiego (DK29), które są już w trakcie realizacji, a także obwodnice Przytocznej (DK24), Dobiegniewa (DK22) oraz Wschowy i Dębowej Łęki (DK12), które otrzymały decyzje środowiskowe. Program PB100 przewiduje także obwodnicę Słubic na DK31, która jest obecnie na liście rezerwowej ze względu na brak pełnego finansowania. Jednak dzięki wsparciu gminy Słubice, która pokrywa koszty prac przygotowawczych, GDDKiA mogła ogłosić przetarg na projekt tego odcinka. Obecnie trwa analiza ofert, a realizacja obwodnicy Słubic może rozpocząć się w najbliższych latach.
Korzyści dla regionu – usprawnienie ruchu i poprawa bezpieczeństwa
Budowa obwodnicy Kostrzyna nad Odrą przyniesie liczne korzyści dla lokalnej społeczności i kierowców. Przede wszystkim trasa pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum miasta, co znacznie odciąży miejskie ulice i poprawi bezpieczeństwo zarówno kierowców, jak i pieszych. Dzięki obwodnicy możliwe będzie również sprawniejsze połączenie z Kostrzyńsko-Słubicką Specjalną Strefą Ekonomiczną, co wspiera rozwój gospodarczy regionu. Dodatkowo inwestycja w nowe wiadukty, mosty i estakady znacząco zwiększy komfort i bezpieczeństwo podróżowania, szczególnie w rejonach o intensywnym ruchu, takich jak skrzyżowania z liniami kolejowymi oraz w pobliżu terenów zalewowych Warty. Obwodnica Kostrzyna nad Odrą to ważny krok w stronę rozwoju infrastruktury drogowej w województwie lubuskim, a dzięki współpracy z unijnymi funduszami oraz rządowemu wsparciu, jej realizacja jest bliska.