Umowa i zakres prac projektowych

Opracowanie dokumentacji projektowej zostało zlecone konsorcjum, w którego skład wchodzą Transprojekt Gdański oraz Biuro Projektowo-Badawcze Dróg i Mostów Transprojekt Warszawa. Umowa, której wartość wynosi 54,2 mln zł, obejmuje przygotowanie kompletu dokumentacji projektowej oraz uzyskanie wszystkich niezbędnych decyzji administracyjnych. Projektanci mają na to 41 miesięcy. Jeżeli cały proces przebiegnie sprawnie, kompletna dokumentacja powinna być gotowa w II kwartale 2026 roku. Po jej zakończeniu GDDKiA przystąpi do ogłoszenia przetargu na wykonawcę prac budowlanych.

Droga ekspresowa S7 na odcinku Kiełpin – Warszawa ma mieć przekrój dwujezdniowy. W ramach projektu przewidziano m.in. budowę dwóch tuneli: na Bielanach (o długości ok. 1000 m) oraz na Bemowie (ok. 1100 m). Projektanci rozważają także wariantowo pięć węzłów komunikacyjnych: Kolejowa, Wólka Węglowa, Janickiego, Generała Maczka oraz Warszawa Północ (NS) – połączenie z Trasą Armii Krajowej (S8). Ostateczny kształt rozwiązań technicznych zostanie wypracowany w toku uzgodnień i analiz podczas procesu projektowania.

Dlaczego najpierw projekt?

Prace przygotowawcze do tej inwestycji obejmowały już opracowanie dokumentacji niezbędnej do uzyskania decyzji środowiskowej. Teraz czas na opracowanie projektu budowlanego i uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Takie podejście wynika ze złożoności tego projektu, który obejmuje trasę przebiegającą przez tereny mocno zurbanizowane, a także wymaga uwzględnienia prognozowanego natężenia ruchu oraz planów inwestycyjnych w otoczeniu przyszłej trasy S7. Opracowanie projektu budowlanego pozwoli na szczegółową analizę różnych wariantów, co ułatwi wybór optymalnego rozwiązania. Jest to kluczowe, aby trasa spełniała wszystkie wymogi techniczne, środowiskowe i bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Przebieg trasy i złożoność projektu

Droga S7 pomiędzy Kiełpinem a Trasą Armii Krajowej w Warszawie będzie miała po trzy pasy ruchu w każdym kierunku, a w niektórych miejscach nawet cztery. W ramach trasy przewidziano dwa tunele, które pozwolą na przeprowadzenie drogi przez mocno zabudowane tereny Warszawy – Bemowo i Bielany. Cała trasa ma liczyć ponad 13 km i na początku będzie biegła po istniejącym śladzie ul. Kolejowej w Dziekanowie Leśnym. Za węzłem Łomianki trasa zostanie poprowadzona na nasypie w kierunku Kanału Młocińskiego, a następnie wschodnim obrzeżem Kampinoskiego Parku Narodowego aż do węzłów Wólka Węglowa i Janickiego. W dalszym przebiegu, za ul. Arkuszową, droga zostanie przeprowadzona pod ziemią przez dwa tunele – pierwszy o długości ok. 1000 m i drugi o długości ok. 1100 m. Po wyjściu z tuneli droga będzie wznosić się nad teren nad drogą ekspresową S8. Między tunelami przewidziano węzeł Generała Maczka, a na przecięciu z S8 powstanie węzeł Warszawa Północ (NS).

Infrastruktura towarzysząca

Oprócz budowy tuneli projekt przewiduje powstanie licznych wiaduktów, przejść podziemnych, kładek pieszo-rowerowych oraz urządzeń ochrony środowiska, takich jak ekrany akustyczne. Dodatkowo zaplanowano przejścia dla zwierząt i ogrodzenie trasy, co ma na celu zminimalizowanie wpływu nowej drogi na otaczające ją tereny. Wykonawca projektu przeprowadzi również dodatkowe analizy dotyczące połączeń trasy z lokalnym układem komunikacyjnym, a wjazd na trasę będzie możliwy przez wyżej wymienione węzły komunikacyjne.

S7 na północ od Warszawy – postęp prac

Kierowcy już teraz korzystają z 275 km drogi ekspresowej S7 od węzła Gdańsk Południe do Płońska. W realizacji jest również odcinek Płońsk – Czosnów, który ma zostać oddany do użytku w 2026 roku. We wrześniu 2024 roku GDDKiA złożyła do Wojewody Mazowieckiego wniosek o decyzję ZRID dla kolejnego odcinka, Czosnów – Kiełpin, który ma zostać ukończony w połowie 2027 roku.

Prace nad północnym wylotem S7 z Warszawy są kluczowym elementem rozwoju krajowej sieci dróg szybkiego ruchu, które mają na celu usprawnienie ruchu drogowego i poprawę bezpieczeństwa. Nowy odcinek połączy stolicę z północnymi regionami Polski i jednocześnie odciąży inne główne trasy komunikacyjne.