Nowe silniki spalinowe Toyoty

Toyota, znana ze swojego sceptycznego podejścia do pełnej elektryfikacji, zaprezentowała nowe silniki spalinowe o pojemności 1,5 i 2 litrów. Te innowacyjne jednostki są przystosowane do zasilania alternatywnymi źródłami paliw, takimi jak e-paliwa i biopaliwa, co wpisuje się w strategię zrównoważonego rozwoju koncernu. Prezentacja prototypów silników odbyła się przy współpracy z Subaru i Mazdą, co nie jest przypadkowe – Toyota ma około 20% udziałów w Subaru oraz około 5% w Mazdzie. Nowe silniki Toyoty cechują się znaczną redukcją objętości i wagi, co ma pomóc w obniżeniu masy pojazdów. Silnik o pojemności 1,5 litra ma osiągnąć redukcję objętości i wagi o 10% w porównaniu do obecnych jednostek stosowanych w modelach takich jak Yaris. Natomiast nowy silnik 2,0 litra z turbodoładowaniem przyniesie podobne korzyści w porównaniu do obecnych silników 2,4 litra z turbodoładowaniem stosowanych w większych modelach, takich jak SUV-y z trzema rzędami siedzeń.

Strategia zrównoważonego rozwoju Toyoty

Prezentacja nowych silników spalinowych potwierdza, że Toyota trzyma się swojej strategii zrównoważonego rozwoju i nie stawia wyłącznie na elektryfikację. Koncern dąży do całkowitej elektryfikacji Lexusa, ale jednocześnie rozwija silniki spalinowe, które mogą być elementem przyszłych modeli hybrydowych. Nowe silniki Toyoty są przykładem na to, że koncern nie rezygnuje z napędów konwencjonalnych, mimo rosnącej popularności pojazdów elektrycznych. Toyota konsekwentnie realizuje wielotorową strategię w dążeniu do neutralności węglowej i oferuje pojazdy z różnymi typami napędów. Od stycznia do marca 2024 koncern sprzedał około 2,4 miliona pojazdów, z czego prawie dwie piąte stanowiły hybrydy, a pojazdy typu plug-in hybrid, z ogniwami paliwowymi i w pełni elektryczne stanowiły razem zaledwie 2,9%.

Wyjątkowe partnerstwo

Współpraca Toyoty z Subaru i Mazdą to dowód na to, że rozwój nowych technologii napędowych jest priorytetem dla japońskich producentów samochodów. Dzięki nowym silnikom każda z trzech firm może dążyć do optymalizacji integracji z silnikami elektrycznymi, bateriami i innymi jednostkami napędowymi. To partnerstwo pozwala na wymianę doświadczeń i technologii, co przyspiesza rozwój innowacyjnych rozwiązań napędowych. Producenci samochodów muszą sprostać coraz surowszym normom emisji, szczególnie na rynkach takich jak Unia Europejska, gdzie na horyzoncie pojawiła się nowa norma emisji „Euro 7”, która pojawi się jeszcze przed planowanym zakazem sprzedaży nowych samochodów emitujących CO2 od 2035 roku.