Przy temperaturach sięgających -20 stopni Celsjusza istnieje ryzyko zamarzania różnych elementów samochodu, w tym paliwa, oleju silnikowego, płynu do spryskiwaczy oraz płynu chłodniczego.

Olej napędowy i benzyna podczas mrozów

W ekstremalnych mrozach olej napędowy może gęstnieć i krzepnąć, co uniemożliwia rozruch i jazdę. Aby temu zapobiec, warto stosować specjalne dodatki antyżelowe, które zapobiegną wytrącaniu się parafiny. Natomiast jeśli nie możemy odpalić auta, należy przewieźć je do ogrzewanego pomieszczenia, w którym paliwo się ogrzeje. Z kolei benzyna może mieć problemy z tzw. korkami lodowymi, szczególnie jeśli w zbiorniku znajduje się woda. Regularne tankowanie do pełna i stosowanie uszlachetniaczy mogą pomóc uniknąć tych problemów.

Zamarzający płyn do spryskiwaczy, płyn chłodniczy i olej silnikowy

Niewłaściwie dobrany płyn do spryskiwaczy może zamarznąć, co jest niebezpieczne dla bezpieczeństwa jazdy. Ważne jest stosowanie płynu odpornego na niskie temperatury, szczególnie przy -20 stopniach Celsjusza i poniżej tej wartości. Płyn chłodniczy zazwyczaj jest odporny na niskie temperatury, ale jego zamarznięcie może spowodować poważne uszkodzenia. Używanie odpowiedniej mieszanki i regularne kontrole stanu płynu są kluczowe. Natomiast olej silnikowy w niskich temperaturach może stawać się gęstszy, co utrudnia rozruch. Dobór oleju o odpowiedniej lepkości zimowej jest istotny dla prawidłowego funkcjonowania silnika w mrozie.

Znajomość tych problemów i odpowiednie przygotowanie samochodu do zimy pozwala uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek i zapewnia bezpieczną jazdę nawet w ekstremalnych warunkach zimowych.